CD: Maximo Park - Our Earthly Pleasures

In 2005 verraste Maxïmo Park, het kwintet uit Newcastle, de Europese popscene. Temidden van de tsunami aan Britse new-wave postpunk bandjes vol inspiratieloze tieners bewees debuut A Certain Trigger dat kernwoorden als 'catchy' en 'hooks' wel degelijk samen konden gaan in kwalitatief hoogstaande popsongs. Wat de plaat zo goed maakte was dat elk nummer een potentiële single was, er stond geen slechte song op. Naast de 3FM-luisteraar en de archetypische britpopmeisjes kon nu ook de wat serieuzere muziekliefhebber genieten van een jong Engels indiebandje.

De eerste single van het 'altijd moeilijke tweede album', 'Our Velocity', kan op twee manieren worden opgevat. Aan de ene kant weer verdomd catchy, scherpe elektronica, maar veel lijkt er in de afgelopen twee jaar niet veranderd. Het manco van de meeste hedendaagse Britse bands is toch dat vernieuwing erg lastig blijkt te zijn, het blijft een beperkt genre. Ook van Our Earthly Pleasures hoef je helaas weinig progressie te verwachten. Het merendeel van de nummers had zo op de voorganger gekund en de meeste teksten gaan weer over meisjes. Wie niet verder zou luisteren zou Our Earthly Pleasures met gemak een teleurstelling kunnen noemen.

Maar zoals je al voelt aankomen is Our Earthly Pleasures dat allerminst. Het duurt even, de catchiness zit hem niet standaard in één riff of het refrein, maar uiteindelijk weet het album toch zeer te overtuigen. Het is vooral zanger Paul Smith die het verschil maakt. Het instrumentale aspect is in tegenstelling tot bij hun tijdgenoten enkel de begeleiding. De kwaliteit zitten hem echt in de teksten en vocalen. En dan geen simpel ge-la-la-la of tu tututu tutu, maar uiterst melodische zang over meisjes, oorlog en nog eens meisjes.

Absoluut hoogtepunt van de plaat 'Books from Boxes' is wat dat betreft een mooie blauwdruk. Het gitaarspel is lichtvoetig, de zang heerlijk melancholisch en de teksten weten perfect de sfeer van de situatie te vatten. Our Earthly Pleasures is geen hogere kunst, de teksten zijn niet poëtisch en het instrumentale vlak niet al te bijzonder, maar het is wederom een verzameling zeer fijne popsongs. Wat meer mindere nummers dan op het debuut en het geheel haalt het ook zeker niet bij A Certain Trigger, maar absoluut geen teleurstelling en nog steeds zoveel beter dan hun genregenoten.

Label: Warp Releasedatum: 30 maart 2007 Waardering: