CD: Secede - Vega Libre

Sending Orbs is een 'hot' label dezer dagen. Als één van de weinigen produceren ze kwalitatieve ambient op eigen bodem. Die vruchtbare bodem wordt dankbaar gebruikt door artiesten zoals Funckarma, Kettel, Blamstrain en Secede. Van de laatste ambient-kunstenaar ligt Vega Libre nu in de schappen, zijn tweede album.

Secede klinkt lekker internationaal, maar zijn wortels blijven stevig in Nederlandse bodem steken. Hij woont in Eemnes, maar zijn plaat lijkt geschapen te zijn in een grote, drukke stad. Ook al draagt het album de titel Vega Libre (wat volgens mijn vrije vertaling 'lege of onbeperkte boomgaard' betekent), de associaties van deze soundscape zijn geen uitgestrekte leegtes, ontgonnen aarde of serene heuvels. In tegendeel zelfs, je wordt meegenomen naar een metropool waar het leven nooit ophoudt en je op elke hoek iets mee kan maken. Elke wijk ademt een andere sfeer uit, impressies veranderen gedurende de muzikale tocht van Secede. De cover-art ondersteunt deze theorie en laat een science fiction-achtig tafereel zien waarin een stad onder vuur ligt. Genoeg te beleven dus zo lijkt het, maar is dit muzikaal ook zo?

Het album bevat 7 tracks die variëren van korte sfeerimpressies tot uitgesponnen epische nummers van meer dan tien minuten. De reis door de stad begint tamelijk rustig maar loopt richting het drukke centrum zo lijkt het. Sirenes, mobieltjes en fonische chaos komen bij elkaar in Last Hours en vormen een druk geheel. Daartegenover staan dan de kalme nummers die langzaam groeien en voorzien zijn van rustgevend sijpelend water en andere effecten. Vega Libre heeft soms wat moeite om de spanningsboog gedurende de hele vijftig minuten strak te houden en verzandt soms in iets te veel herhaling. Dit heeft echter geen grote consequenties voor de kwaliteit. Secede levert een heerlijke soundscape af met vele lagen waardoor elke dag in deze metropool weer net iets anders klinkt en je elke keer weer een nieuw straatje ontdekt.

Label: Sending Orbs Releasedatum: 8 januari 2007