DVD: Ernst van der Pasch - Scherp Blijven!

Ernst van der Pasch schijnt een man van vele talenten te zijn, hij studeerde geneeskunde in Amsterdam, schrijft liedjes, is cabaretier en ook nog eens presentator bij Het Klokhuis. Een veelzijdig type kunnen we hieruit wel concluderen.
Zijn doorbraak kwam in 1997 toen hij de Persoonlijkheidsprijs op het Groninger Studenten Cabaret Festival won, maar de basis van zijn creatieve uitspattingen ligt bij de muziek. Als hij een conference schrijft bedenkt hij allereerst een titel en daarna groeit het aantal nummers aanzienlijk sneller dan de tekst voor het stuk. Zo ook bij zijn vierde voorstelling Scherp Blijven!. Deze voorstelling is nu op dvd verschenen.

Doeltreffender dan de begeleidende tekst op de dvd is het bijna niet uit te drukken: het is een voorstelling over liefde en vriendschap, over verbazing en cynisme, over schoonheid en terrorisme, en over vrouwen en paarden. Een grillig en poëtisch verhaal over het leven en over hoe je dat het best kan leiden volgens van der Pasch. Een terugkerend thema is het genieten van het leven en je niet laten leiden door irrelevante zaken.

De conference komt een beetje langzaam op gang en je ziet sommige grappen wel ver van te voren aankomen. De voorstelling groeit echter in de tijd en krijgt het vermogen de aandacht niet te laten verslappen. Het verhaal en de thema's worden mooi met elkaar verwoven en leiden uiteindelijk tot een lachwekkende finale. De voorstelling wordt afgewisseld met liedjes op piano en gitaar, maar zijn er een enkele maal verantwoordelijk voor dat het verhaal een beetje onderbroken wordt. Ook kan ik niet aan de indruk ontsnappen dat van der Pasch geen raspodiumbeest is, soms komt het geheel iets te geforceerd en gemaakt over wat de geloofwaardigheid niet altijd ten goede komt.

De dvd wordt verder opgeluisterd door een aflevering van Klokhuis met van der Pasch, een korte documentaire, een soundcheck en een humoristische voetbalwedstrijd met commentaar van Evert ten Napel. Ernst van der Pasch levert hier een voorstelling af met een verhaal, geen politieke en sarcastische oneliners maar een goed opgezet en vaak humoristisch verhaal. Toch komt het niet overal helemaal goed uit de verf, conclusie: tussen de drie en de vier sterren.

Label: CNR Music Releasedatum: 27 oktober 2006