CD: Matthew Herbert - Plat du Jour

Ieder zintuig richt zich op bepaalde eigenschappen. Dure auto's en mooie vrouwen zijn prettig om te zien, een bakkerij is doorgaans niet onplezierig voor de neus en er zijn genoeg mensen die regelmatig hun smaakpapillen verwennen met diverse smakelijke gerechten. Producer en dj Matthew Herbert heeft met Plat du Jour een opmerkelijke paradox geproduceerd: hij laat horen hoe voedsel klinkt. Het album blijkt een heuse aanklacht tegen onze consumptiemaatschappij, al haal je dat er niet uit zonder wat achtergrondinformatie.

Het album Plat du Jour is onderdeel van het gelijknamige project. Met muziek, een live kookspektakel en videobeelden worden er naast de oren ook andere zintuigen geprikkeld. Het album zelf is wat karig en is als losstaand onderdeel wellicht wat minder toegankelijk en interessant. Herbert lijkt vooral voorkeur te geven aan smak- en kauwgeluiden: iets dat na een tijdje gaat irriteren. Het lijkt me dat er wel meer geluiden uit voedsel te halen zijn.

Een leuke bezigheid tijdens het luisteren van dit album is gokken wat je nu precies hoort. Nodig dus gerust wat vrienden uit en zet dit album op. Misschien wordt het na wat alcoholische versnaperingen nog wèl gezellig. Als je dit album namelijk in je eentje luistert, dan gaat het na een nummertje of tien wel vervelen. Toch kent het album een aantal grappige hoogtepunten. Eén daarvan is Celebrity. In dit nummer moeten bekende celebrities het ontgelden: "Go David, Victoria. Go Beyonce!".

De culinaire stimulatie van de oren valt wat tegen. Het door Herbert geserveerde gerecht is wat flauw en eenzijdig en kan wel wat kruiden, peper en zout gebruiken. De live-uitvoering van het project lijkt me daarentegen een stuk interessanter. Bofkonten die naar het North Sea Jazz Festival zijn geweest, hebben hem afgelopen zondag in actie kunnen zien, horen én proeven. Maar goed, dit is mosterd na de maaltijd...

Meer informatie over Plat du Jour is te vinden op de gelijknamige website.

Label: Accidental Releasedatum: 4 juli 2005 Waardering: