Game: Soldiers: Heroes of World War II

Over de muziek en het geluid valt weinig te zeggen. De muziek klinkt prima, is in de sfeer van het spel, maar valt niet op. Geluiden van voertuigen en wapens klinken prima, ook de spraak van de eenheden is prima, zij het dat ze niet zo heel erg veel verschillende dingen zeggen. Na veertig keer "For Stalin!" in korte tijd heb ik het wel weer even gehoord namelijk.

Spelmodes

Even terug naar de basics. Soldiers: Heroes of World War II is vooral gericht op de Single Player campagnes. Je kunt vier verschillende verhaallijnen kiezen: die van de Russen, de Engelsen, de Amerikanen en niet te vergeten de Duitsers, in totaal goed voor 21 missies. Bovendien zijn er nog zeven losse missies toegevoegd die buiten de verhaallijnen spelen. Genoeg om uit te kiezen dus!

De Multiplayer mode was blijkbaar nog niet helemaal af. Zo is er wel een dropdown lijstje om het speltype te kiezen, maar is het standaard alleen mogelijk om voor Cooperative mode te kiezen, zodat je met meerdere mensen tegelijk een gezamenlijke vijand kunt verslaan. Codemasters meldt in een persbericht dat er een upgrade zal komen voor de Multiplayer-mode, waarin ook de Versus-spelmode beschikbaar gaat worden, ongetwijfeld om het tegen andere spelers op te nemen via een LAN of Internet.

De Training mode in Soldiers is uitstekend. Je leert het spel en zijn mogelijkheden uitstekend kennen en dat is nodig want de bediening en vele mogelijkheden kunnen in het begin een beetje verwarrend overkomen. In stappen leer je manschappen bedienen, voertuigen besturen en uiteindelijk kun je beslagen ten ijs. Prima optie dus!

Iets wat ik tenslotte nog wil noemen is de optie (volgens mij is die er in de hieronder genoemde upgrade bijgekomen) voor Mods in het hoofdmenu. Ontwikkelaar Best Way verwacht blijkbaar veel van de mod-community en heeft daar op een prima manier op ingespeeld door ze meteen vanuit het hoofdmenu beschikbaar te maken.

Bugs

Ik hoorde al geruchten dat developer Best Way nog heel wat puntjes op de i moest zetten voor Soldiers in de schappen zou kunnen. In een preview las ik dat het spel nog vaak crashte en dat het spel niet op iedere PC wilde draaien. Aangezien er nu ook nog maar één Multiplayer spelmode in het spel opgenomen is lijkt het erop dat het spel toch enigszins gehaast is uitgebracht, hoewel ik daar niet zo heel veel last van heb gehad.

Wat kleine rare dingetjes die ik ben tegengekomen zijn bijvoorbeeld dat het spel een keer vastliep toen ik een bestaande savegame wilde aanklikken en toen een savegame met een andere naam wilde maken, ook schakelde een keer mijn resolutie niet terug van de resolutie waarin ik het spel speelde naar de normale resolutie. Geen dingen waar ik me zwaar aan heb geërgerd en bovendien kwamen ze maar een enkele keer voor. Deze dingen zijn allemaal probleempjes die ik (nog) had na het upgraden naar versie 1.12.2, de laatst beschikbare versie op moment van schrijven.