CD: 2x Jedi Mind Tricks

In de titel staat 2 x Jedi Mind Tricks, maar eigenlijk klopt dat niet helemaal. De cd die nu besproken gaat worden heet “Jedi Mind Tricks Presents Outerspace”. Vinnie Paz en Stoupe doen eigenlijk niet mee op dit album, maar toch zijn ze van groot belang voor Outerspace. Zij gaan namelijk al jaren mee op tournee met Jedi Mind Tricks en ze zijn de achtergrond rappers en het voorprogramma. In de tijd dat Jedi Mind Tricks bij Superregular Recordings zat, heeft Outerspace er ook een aantal tracks opgenomen. Nu ze meegegaan zijn naar Babygrande zijn er een aantal tracks opnieuw uitgebracht en deze worden aangevuld met nieuwe nummers.

“Delerium” is een gesproken intro, maar deze keer kan ik het wel waarderen. Het is wat te vergelijken met Chuck D die een lezing geeft over wat er allemaal mis is met de wereld. “Conspiracy Theory” laat horen dat Crypt en Planet zeker op eigen benen kunnen staan. Hun flows zijn in orde en de beats zijn verzorgd. “Third Rock” is gewoon een heel lekker nummer. De beats lijken misschien wat afgekeken van Stoupe, maar dat mag de pret niet drukken. Het klinkt gewoon heel goed en beide heren laten horen goede MC’s te zijn. “Fire In The Sky” is van opzet zeer behoorlijk, maar de uitwerking had wat mij betreft beter gekund. Voor de kenners, het doet wat denken aan C.J.’s “In Charge”.

“We Lyve” was de eerste single die de groep uitbracht op Superregular en het is wel begrijpelijk dat men in Philadelphia zeer geïnteresseerd raakte in dit duo. De flows zijn sterk en de beat van Bronze FM is solide. “Danger Zone” is de beste track op dit album. Het begint met een live freestyle, maar zodra dat afgelopen is krijg je een heerlijke beat te horen waar de xylofoon de boventoon voert. Dit nummer zou op geen enkele mixtape misstaan. “Dysfunqtional” is meer een clubnummer. De beat is opzwepend en de flows wat agressiever. Halverwege de cd valt op dat deze heren gewoon veel talent hebben.

JMT3

Het begint misschien vervelend te worden, maar ook op “Qrown Royal” heb ik weinig aan te merken. Het zit goed in elkaar zonder echt uit te blinken. “Front To Back” is meer een feestnummer. En toegegeven, op dit nummer kan je lekker heen en weer springen, maar ik heb het idee dat dit een opvullertje is. Gelukkig is “Grand Groove 2” dat absoluut niet; rustige beats, goede flows en een aangename sfeer, het is een ode aan overleden vrienden. “151” en “Divine Evil” worden beiden aangeduid als bonustracks, maar waarom is mij onduidelijk. Beiden passen prima in de opbouw en ook op deze nummers is weinig aan te merken.