CD: 2x Jedi Mind Tricks

Na een onheilspellende intro begint het album direct ijzersterk. De beat “Retalliation” is melodieus, maar donker. De flows van Jus Allah en Vinnie Paz zijn furieus. Dit is een nummer dat je na één keer luisteren al prettig bekend in de oren klinkt. Voor “Contra” geldt ongeveer hetzelfde. De beat zorgt er voor dat je automatisch knikt op het ritme. “Speech Cobras” is één van mijn favoriete tracks op dit album. De xylofoon in de beat, de flow van gastrapper Mr. Lif, de scratches en het ritme van de beat, alles klopt gewoon.

JMT1

“Death Match” is wat sneller en agressiever, maar helaas ook wat vlakker. De beat is mij wat te rechttoe-rechtaan en de afwisseling die de vorige nummers kenmerkte is hier wat afwezig. “I Against I” laat horen waar de heren allemaal tot toe in staat zijn. Een simpele beat die dagen in je hoofd blijft rondhangen en een paar MC’s die zich helemaal geven. De remix van “Exertions” wordt voornamelijk gedragen door de gast MC’s Virtuoso, Esoteric en bovenal Bahamadia die met haar zachte, maar dwingende stem alle aandacht op haar persoontje vestigt. Dit nummer kan je rustig even op repeat laten staan, het zal niet snel gaan vervelen.

“Heavenly Divine” maakt gebruik van een klassieke melodie. Welke weet ik niet en ook het bijgeleverde boekje geeft helaas geen uitsluitsel. De melodie komt het nummer wel ten goede en het contrast met de rauwe beat is bijzonder. “Sacrifice” is een prima nummer, maar valt niet echt op tussen alle andere toppers. Stoupe levert wederom een prima beat af met veel afwisseling en de flows van Jus Allah en Vinnie Paz liggen prettig in het gehoor. “The Deer Hunter” is een stuk rustiger, maar de hook is heel erg sterk. Een vrouwenstem is gesampled en daar is een uitstekende beat omheen gebouwd.

Op “Blood Reign” doet één van mijn favoriete MC’s mee, niemand minder dan Louis Logic flowt briljant over een prettige beat, maar ook de bijdragen van DiamondBack en B.A. Barakus mogen er wezen. Qua MC-skills is dit nummer een hoogtepunt op de cd, helaas blijft de beat een beetje achter. Op “Gengis Kahn” is Tragedy Khadafi te horen, bij de meesten wel bekend vanwege zijn samenwerkingen met Capone-N-Noreaga. Zijn flow is helaas wat onder de maat. Het stuk van Vinnie Paz is ijzersterk, maar daarna kun je eigenlijk gewoon doorskippen en dat is toch jammer, want Tragedy Khadafi heeft in het verleden vaak aangetoond best een goede MC te zijn.

JMT2

Louis Logic mag ook weer schitteren op “Trinity”. Samen met L-Fudge zorgt hij ervoor dat dit nummer tot grote hoogte stijgt. Stoupe sampled een aantal dingen en mixt alles samen in een geweldige beat. De ijzersterke flows maken dit nummer tot een klassieker. “The Executioners Dream” is niet bijzonder, maar de aanwezigheid van J-Treds maakt het nummer wel de moeite waard. “Muerte” is gewoon een solide en sterk nummer, waar de beat extra aandacht mag hebben. Dit is er echt één waar Stoupe trots op mag zijn. Na de zeer aardige remix van “Heavenly Divine” komen we aan bij het absolute hoogtepunt van de cd. “Army Of The Pharaohs: War Ensemble” was al eerder verschenen als 12” en sloeg in als een bom. Samen met Esoteric en Virtuoso brengen de heren een furieus nummer. De flows zijn van extreem hoge kwaliteit en de beat is angstaanjagend goed.

De originele versie van het album zou nu afgelopen zijn, maar op deze heruitgave staan nog drie bonustracks. “Untitled” is de eerste en deze mag er best zijn. Het nummer klinkt minder rauw en wat gepolijster. De remix van ”Retalliation” is aardig, maar haalt het bij verre niet bij het origineel. Het donkere en rauwe is ingeruild voor een softere versie met een zangeres. Daar is wel overheen te komen, maar de gecensureerde tekst is bijzonder irritant. “Blood Runs Cold” is het laatste nummer en gelukkig kunnen we zeer positief afsluiten. Sean Price van supergroep Heltah Skeltah schittert op een fantastische beat van Stoupe.

De bijgeleverde DVD is alleraardigst om eens te bekijken. Het “Visions Of Gandhi Scrapbook” laat een aardig kijkje achter de schermen zien tijdens een tournee. Vooral de stukjes live optreden geven een goed beeld van hun live kwaliteiten. Keer op keer staat de zaal op z’n kop. Ook hotelkamers, promotie interviews en uitstapjes staan erop. Ruim twintig minuten leuke beelden en goede live optredens. Als bonus staat de clip van “I, Who Have Nothing” erop. Een zeer plezierig nummer met een lowbudget clip. Kortom, deze DVD is een heel leuk extraatje.