Boek: De Raad van Zeven

Alex de Jong werd geboren op 11 november 1967, als oudste zoon in een gezin dat uiteindelijk vier kinderen zou bevatten. Hij groeide op in het Friese Kollum. Vanaf het moment dat hij een pen vast kon houden, 'schreef' hij al. Zelfs toen het abc voor hem nog een onverklaarbaar wonder was, krabbelde hij er op los dat het een lieve lust is. Schrijven is dan ook even onlosmakelijk met hem verbonden als ademen, eten en drinken om in leven te blijven. Dat hij, met zijn schrijfaspiraties, schrijver zou worden, wist hij al vanaf zijn zesde levensjaar. Schoolonderzoeken waren aan hem niet besteed, hij wilde verhalen schrijven. Thrillerachtige korte verhalen, westerns, SF en detectives, hij schreef het allemaal. Zijn Nederlandse boekenlijst besloot hij zelfs principieel niet te gaan lezen omdat hij het oneens was met de regel dat er slechts literatuur op voor mocht komen. Een klasgenoot besloot zelfs zijn korte verhalenbundel `De dood is levend' op zijn boekenlijst te plaatsen. Het leverde huize De Jong een telefoontje op van de docent die, toen hij moeder te spreken kreeg, zich afvroeg waar hij de verhalenbundel van haar zoon kon vinden. 'In de bibliotheek, wellicht?', zo vroeg de docent zich af. 'Ik denk eerder in zijn kast', was het laconieke antwoord van zijn moeder.

Pas na weinig hoopgevende afwijzingen van uitgevers (met zinsneden als 'uw stijl past niet in ons fonds' en 'probeert u het op een later stadium nog maar eens'), wist Alex dat hij schrijvend zijn brood wilde verdienen. De stap naar de journalistiek leek een logische keuze. Een en ander werd hem overigens pas duidelijk toen hij op de achterflap van een thrilleromnibus las dat de desbetreffende auteur via diverse journalistieke loopbanen, uiteindelijk schrijver was geworden. 'Blijkbaar moet ik eerst de journalistiek in voordat ik een goed schrijver kan worden', zo redeneerde hij.

Van 1989 tot en met 1999 werkte hij als freelance journalist voor diverse kranten, opinie-, vakbladen, sponsored magazines en het bedrijfsleven. Toen hij 'vanwege de rust en het vaste inkomen' een baan als vakredacteur aanvaardde, kon er op ATV-dagen, avonden en weekenden eindelijk naar hartelust creatief worden geschreven. Het resultaat is de aanzet tot een omvangrijke wereld Santorian. De Santoriaanse Kronieken, waarvan 'De raad van zeven' het eerste deel is. Inmiddels werkt Alex, getrouwd met Eva en vader van twee zonen (Daniël en Bas), al volop vanuit zijn rijtjeshuis in Kampen aan het vervolg van 'De raad van zeven', dat als titel 'De Monniken des Doods' heeft meegekregen.

Attest is de naam van Alex' freelance bedrijf. Toen hij besloot het boek in eigen beheer uit te geven (zoals Alex zelf zegt: "ik ben nu eenmaal eigenwijs en ondernemend, denk ik"), moest er natuurlijk een naam worden bedacht. Hij had al een bedrijfje ingeschreven dat Fantasy Fun Games heet (boeken- en spellenverkoop via internet, maar niet echt van de grond gekomen door tijdgebrek), maar die naam leek hem niet echt passend voor een 'uitgever'. Dus besloot hij, samen met vormgever en illustrator, dat Attest Fantasy eigenlijk wel heel lekker klinkt. Dus zo heeft hij nu Attest Communicatie, zijn freelance tekstbureau en Attest Fantasy, zijn eigen uitgeverij voor fantasy.

Wil je eens een kijkje nemen op de website van Alex de Jong? Surf dan eens naar: