Film Review: The Santa Clause 2

December is traditioneel de maand waarin filmmaatschappijen hun "beste" films uitbrengen. Pietje Bell, Harry Potter en Lord of the Rings strijden om de bezoekers. In de traditionele filmmaand is er nu ook een film over een traditie, de kersttraditie want zonder kerst hadden we de Pietjes en Harry's in september voorgeschoteld gekregen. Het hele gezin wordt met kerst in de bioscoop verwacht en voor wie geen zin heeft in toverstokken, katapulten of ringen is er een onvervalste kerstfilm. The Santa Clause 2.

Het is echt ongecompliceerd genieten van deze film. Iets anders valt er eigenlijk niet over te zeggen. Een film met een enthousiaste cast, overladen met sneeuw...een rendier die het overduidelijk nog niet helemaal onder de knie heeft en een kerstman die zijn contract moet naleven omdat hij anders zijn rode pak met bijbehorende buik aan de wilgen, of in dit geval de kerstboom, mag hangen. Geen film waar je nog eens uitgebreid over gaat napraten maar wel een film die de ouderwetse kerstnostalgie naar boven weet te brengen. En dat is ook duidelijk de bedoeling van The Santa Clause 2.

Tim Allen die in het dagelijkse leven voor geen meter op een kerstman lijkt, bewijst dat niemand beter een kerstman of een speelgoed-kerstman kan spelen dan hij. De makers van de film hebben er goed aan gedaan om te wachten tot Allen zelf weer in het rode pak wilde kruipen. Wie The Santa Clause heeft gezien kan zich ongetwijfeld nog de filmzoon van Tim Allen herinneren. In dit tweede deel speelt dezelfde jonge acteur uit deel één weer dezelfde rol alleen hij is nu ook acht jaar ouder. Prima casting. De film is fantasierijk zonder vals sentiment, alleen het kerstsentiment straalt er vanaf maar dat mag je ook wel verwachten bij een kerstfilm. De film zit ook vol met komische en herkenbare momenten zoals de scène waar Tim Allen een personeelsfeest moet bezoeken op de middelbare school waar hij bijna al zijn magie verbruikt om nog maar iets van gezelligheid te creëren. En wat te denken van Chet het rendier die zijn eigen interpretatie heeft van het trekken van een slee of het rendier dat een aanval krijgt van boulimia en door zijn gewicht niet meer de lucht inkomt.

The Santa Clause 2 is kerstfeest in de bioscoop. Teleurstellend was het echter wel dat het na de film bleek te regenen inplaats van dat er een wit tapijt lag.

Vrolijk kerstfeest en deze film krijgt van mij een 7