One Lonely Outpost

In One Lonely Outpost speel je als astronaut die door de PGP (Pan-Galactic Parliament) naar de planeet Calypso wordt gestuurd om daar een kolonie te starten. Je landt met je ruimteschip op Calypso om er achter te komen dat er echt nog helemaal niks is, behalve jijzelf en je meegenomen robot kameraadje Qwerty. Aan het begin van het spel is de eenzaamheid redelijk te voelen, maar naarmate je verder vordert in het spel komen er al gauw meerdere kolonisten naar de planeet Calypso en is het aan jouw als Star Steward de taak iedereen het naar zijn zin te maken.

In One Lonely Outpost ben je als eerste kolonist van Calypso (niet Catan dus) verantwoordelijk om de basis voor een nieuwe kolonie te leggen. Je moet op zoek naar bouwmaterialen en verschillende soorten erts om gereedschappen te maken die je verder helpen. Ook moet je natuurlijk eten en zul je dus een boerderij moeten aanleggen. Al gauw kom je problemen tegen die je zelf niet op kan lossen en wordt er hulp gestuurd vanuit de PGP.

Calypso

Calypso is een stoffige lege planeet waar nog werkelijk niets groeit of leeft. Er is geen vloeibaar water, dus voor je planten ben je afhankelijk van ijskristallen die gelukkig vaak genoeg voorkomen op de planeet. Aan het begin ben je vooral bezig met het in kaart brengen van de planeet en op zoek naar fossielen, plantenzaadjes en grondstoffen. Hierdoor krijg je meer informatie in je omnyacc. Je omnyacc houdt bij welke grondstoffen, welke wezens en welke plantenzaden je gevonden hebt. Door de omnyacc te vullen met informatie krijg je research stars die het spel verder vorderen. Het in kaart brengen van Calypso is een behoorlijke opgave, omdat je nog niet de optie hebt om te rennen. Dit zou niet zo erg zijn als je personage niet zo langzaam zou lopen, maar dit wordt later gelukkig opgelost door middel van een gerecht dat je kan koken.

Al gauw kom je tijdens het in kaart brengen van de planeet ruïnes tegen die tegen je beginnen te praten. Nadat je een aantal opdrachten hebt uitgevoerd (met behulp van een aantal nieuwe kolonisten) helpt de mysterieuze stem je met het hervormen van de planeet. Je zult zien dat er na enkele dagen de planeet geleidelijk veranderd. Zo wordt het water vloeibaar, begint er gras te groeien en keert het leven langzaam terug naar Calypso. Dit opent weer een aantal nieuwe opties in het spel en trekt nieuwe kolonisten aan.

Jim-Bob

De kolonisten die naar Calypso komen moeten ook allemaal eten en jij als Star Steward bent verantwoordelijk om ze van eten te voorzien. Je krijgt opdracht om een platform te bouwen die de bestellingen bijhoudt van je kolonisten. Je krijgt een aantal dagen de tijd om deze bestellingen te voldoen. Mijn ervaring was dat de bestellingen echter zeer simpel zijn en je ruim de tijd krijgt om ervoor te zorgen dat je de spullen klaar hebt liggen.

Het boeren op Calypso werkt ongeveer hetzelfde als in vergelijkbare farming-sim games. In One Lonely Outpost werkt het hetzelfde als in bijvoorbeeld Harvest Moon of Stardew Valley. Je begint met een aantal zaadjes om je kolonie te starten. Daarnaast kun je andere zaadjes vinden en/of kopen, waardoor je langzaam je boerderij uit kan breiden om zo nieuwe gerechten en bestellingen vrij te spelen. Betere gerechten brengen meer geld op waardoor je bijvoorbeeld upgrades, blauwdrukken voor hulpmiddelen of versieringen kunt kopen. Zo raad ik aan om zo snel mogelijk waterpompen, sproeiers en zonnepanelen te kopen en maken. Hierdoor ben je niet zo veel tijd kwijt om al je planten van water te voorzien.

Farm

Je zult merken dat na een tijd je kolonie niet meer zo eenzaam is als aan het begin. Je krijgt geleidelijk nieuwe kolonisten die je helpen met het vrijspelen van de mijn, vissen en het vangen van insecten. Hierdoor kun je nieuwe research stars halen in de omnyacc door de verschillende wezens te vangen. Het vissen is een minigame waarin je een kleine drone in het water bestuurt waarmee je als een soort piranha de kleinere visjes moet "opeten" om ze te vangen. Het is vrij lastig aangezien je drone een stuk langzamer is dan de vissen die je probeert te vangen. Ik ga ervan uit dat er later upgrades te kopen moeten zijn voor de drone, maar in de early access ben ik deze niet tegengekomen. Ook het vangen van insecten werkt als een soort minigame. Waarin je met een drone de insecten moet vangen en op tijd de juist getimede kliks moet maken om het insect te vangen. Het delven van grondstoffen is een minigame die lijkt op mijnenveger. Er zijn getallen die de mate van gevaar aangeven. Zo kun je brandbare gassen tegenkomen, kan het plafond instorten of komt er lava uit de grond. De gevaren zijn vaak makkelijk uit de weg te gaan, zo kun je het brandbare gas wegblazen, water spuiten op lava of gewoon weglopen voor vallende stenen.

De personages zijn nog vrij oppervlakkig, er is nog weinig diepgang te vinden. Je kunt wekelijks cadeaus geven aan de verschillende kolonisten en ze vinden allemaal andere dingen leuk. Helaas is er nog weinig reactie op de cadeaus die je geeft en zijn er nog geen speciale cutscenes te vinden als je een bepaald niveau van vriendschap of liefde bereikt hebt. Wederom ga ik ervan uit dat dit later nog wordt toegevoegd aan het spel. Wat ik ook erg vervelend vond, is dat je robot Qwerty vaak in de weg loopt bij het bijhouden van je boerderij. Ik hoop dat er de optie komt om hem opdracht te geven ergens te laten wachten of iets dergelijks.

Mining

One Lonely Outpost is een vermakelijk spel met veel potentie. Helaas is de progressie in het spel in de early access dusdanig langzaam dat het meer als werk voelt dan dat je een spel aan het spelen bent. Ook is er nog veel werk aan de winkel met de personages. Daarbij ook de hoeveelheid content in het spel plus er zijn een aantal missies die nog niet af te maken zijn. De early access bestaat vooralsnog alleen uit Act 1 van het spel. Er komt dus zeker weten nog veel meer content. Toch raad ik aan om nog even te wachten tot er meer content voor het spel beschikbaar is. Wat er te zien is in de onderstaande trailer is dus momenteel nog niet beschikbaar in de early access.