Warhammer Age of Sigmar: Realms Of Ruin

Warhammer. Iedereen die wel eens langs een hobbywinkel gelopen is kent het wel. In de loop der jaren heeft Games Workshop hun miniatuur tabletop game aan verschillende studio's gelicentieerd, vaak met wisselende resultaten. Deze keer heeft Frontier Developments (bekend van onder andere: Planet Coaster, Elite Dangerous en Jurrasic Park Evolution 2) een RTS-game gemaakt van het relatief nieuwe Age of Sigmar. Ik kreeg op de Gamescom de mogelijkheid een missie te spelen.

Warhammer Age of Sigmar: Realms of Ruin

Je zult al snel denken bij een Warhammer RTS-game aan Dawn of War of aan Warhammer: Total War. Age of Sigmar: Realms of Ruin is alleen een heel ander type RTS en heeft goed gekeken naar de RTS-games van rond het jaar 2000. Zo dacht ik vooral aan Warcraft 3 tijdens het spelen. Age of Sigmar: Realms of Ruin heeft goede elementen van zowel Dawn of War als Warcraft 3 overgenomen en zet daarmee een interessant concept neer.

Het is in Age of Sigmar: Realms of Ruin niet zoals in een klassieke RTS dat je een volledige basis moet maken. In plaats daarvan zijn er 'arcane conduits' in dit spel. Dit zijn zones die je troepen moeten veroveren zodat je daar een gebouw kan neerzetten, waardoor je meer resources krijgt en je meer troepen tot je beschikking kunt hebben. Je kunt ook je 'main hub' upgraden, zodat het maximum aantal troepen dat je hebt stijgt. Verder zijn er 'heroes', dit zijn zeer krachtige eenheden met speciale vaardigheden. Zo heb je bij de Stormcast Eternals een krachtige tovenaar en een Vindicator Captain tot je beschikking die elk over hun eigen speciale vaardigheden beschikken.

Warhammer Age of Sigmar: Realms of Ruin

In de campaign speelde ik dus als de Stormcast Eternals. Denk aan de Spacemarines van Warhammer: 40k, maar dan met schilden en hamers in plaats van bolters en lasguns. De Stormcast zijn mensen die door god-koning Sigmar tot leven zijn gewekt en in de verschillende werelden van Age of Sigmar orde proberen te herstellen tegen de aanhangers van Chaos.

In de missie die ik kon spelen neem je het op tegen de Kruleboys, dit is een Orruk stam (die verdacht veel op orcs lijken). Verder zijn er ook Nighthaunts aangekondigd in het spel, dit zijn ondode wezens met een grove haat tegenover alles wat leeft. In de missie tegen de Orruks moest ik de Orruk Murkfang zien uit te schakelen door mijn troepen door meerdere obstakels en vijanden te manoeuvreren, die troepen en ook basissen uit te breiden en onderweg gevangen genomen verkenners te bevrijden.

Warhammer Age of Sigmar: Realms of Ruin

Age of Sigmar: Realms of Ruin is voor de old school RTS-liefhebber echt een aanrader. Als je eenmaal de cohesie tussen je troepen onder de knie hebt speelt het soepel weg. Zo is het bijvoorbeeld niet handig om je boogschutters (Vanguard-Raptors) voor je mêlee-eenheden uit te sturen, want als de vijand eenmaal bij ze is is het snel afgelopen met ze. Kijk dus goed uit wie je op welke vijand afstuurt. 

Warhammer Age of Sigmar: Realms of Ruin is een vermakelijke RTS die zeker fans van o.a. Warcraft en Dawn of War zal aanspreken. De missie die ik heb mogen spelen was in ieder geval zeer vermakelijk en kan eigenlijk bijna niet wachten tot 17 november. Dan komt Warhammer Age of Sigmar: Realms of Ruin uit voor zowel pc, Xbox series X|S en de Playstation 5.