Voor Beter OV: 'Schrap toeslag HSL'

De Maatschappij Voor Beter OV eist dat de HSL-toeslag met onmiddellijke ingang wordt geschrapt. Door bouwtechnisch prutswerk kan op de HSL tussen Schiphol en Rotterdam vanaf vandaag slechts 120 worden gereden, terwijl deze spoorverbinding was gebouwd voor snelheden tot 300 kilometer per uur. Doordat viaducten nu op instorten staan moet de snelheid dus fors worden gematigd.

Naast het rijden met lagere snelheid, wordt er ook minder vaak gereden. De treinen zijn immers langer onderweg, en daardoor kan met hetzelfde aantal treinen dus niet hetzelfde interval worden geboden. De NS beschikt over onvoldoende treinen om door meer inzet de frequentie op peil te houden.

Hierdoor mist het heffen van een toeslag voor reizigers tussen Schiphol en Rotterdam iedere grondslag. Immers, de reizigers worden niet op hoge snelheid vervoerd en ze staan langer te wachten op hun trein. De treinen op de HSL rijden nu zelfs nóg langzamer dan de treinen op het normale binnenlandse net, waar de baanvaksnelheden in het algemeen 130 of 140 kilometer per uur zijn.

Voor Beter OV heeft de eis tot schrappen van de HSL-toeslag vandaag aan de NS bekendgemaakt, en beveelt de NS aan, de inkomstenderving te declareren bij Infraspeed bv. Dat is de beheerder van het HSL-spoor en toebehoren.