DELA beboet voor 'misleidende' uitvaartverzekering

Uitvaartverzekeraar DELA heeft klanten misleidende informatie gegeven over een coöperatiespaarplan. Uit de informatie was niet op te maken dat DELA eigenlijk een verzekering verkocht. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft de verzekeraar daarom een boete van een half miljoen euro opgelegd, liet de waakhond dinsdag weten. DELA is het niet eens met de boete en start een bodemprocedure.

Klanten stuitten via internet en via een spandoek op het Muntplein in Amsterdam op de informatie over de verzekering. Omdat consumenten 'op het verkeerde been werden gezet', kon ten onrechte de indruk ontstaan dat de inleg onder het depositogarantiestelsel viel, stelt de AFM.

In dat stelsel krijgen consumenten tot honderdduizend euro aan spaargeld terug als een bank op de fles zou gaan. Verzekeringen vallen niet onder het garantiestelsel, maar onder de opvangregeling voor verzekeraars. Die regeling noemde DELA wel, maar daarin werd de regeling te rooskleurig voorgesteld, vindt de waakhond.

DELA vindt het 'eerlijk en correct' is geweest in zijn communicatie naar klanten toe en vindt dat dergelijke informatie niet bij een reclame-uiting past. "Bij reclame gaat het om het uitleggen van de werking voor de consument en niet de juridische kwalificaties die erachter zitten", zegt een woordvoerder, die benadrukt dat consumenten in geen enkel geval zijn benadeeld.