Nederlanders hangen langer op Facebook

Nederlanders zijn de afgelopen tijd meer tijd gaan doorbrengen op sociale netwerken. De stijging bij Facebook en LinkedIn was zo groot, dat die de afgenomen aandacht voor Twitter, YouTube en Google+ compenseerde. Dat rapporteert marktonderzoeksbureau Multiscope donderdag op basis van een enquête onder 8500 Nederlanders.

De tijd die de gemiddelde Nederlandse gebruiker op Facebook zat steeg dit jaar met 39 procent naar een gemiddelde van zes uur en tien minuten per week, oftewel 53 minuten per dag. Vorig jaar ging het nog om vijf uur per week. LinkedIn wordt een uur en zestien minuten per week gebruikt, terwijl dat vorig jaar nog iets meer dan een uur was.

Toch wordt LinkedIn gemiddeld het minst gebruikt door Nederlanders in vergelijking met van de vier andere sociale netwerken: Facebook, Twitter, YouTube en Google+. Videowebsite YouTube scoort met iets minder dan een kwartier per dag overigens niet veel beter. YouTube zag, net als Twitter en Google+, het aantal uren dat besteed werd aan het sociale medium dalen. Het onderzoeksbureau noemde geen reden voor deze daling.

In Nederland is Facebook veruit (94 procent) het bekendste sociale netwerk. YouTube volgt met 82 procent, terwijl Twitter derde staat met 79 procent.

Nederlanders hangen volgens de verwachtingen van het bureau volgend jaar meer tijd rond op alle sociale media. Vooral voor LinkedIn en Google+ verwacht het onderzoeksbureau volgend jaar een inhaalslag.

Deze minst bekende sociale media kunnen namelijk in potentie het meest groeien. LinkedIn rapporteert al anderhalf jaar een flinke groei in het gebruik, terwijl Google zijn sociale netwerk integreert met andere diensten, waaronder zijn zoekmachine, Google Maps, YouTube, Gmail en Google Drive.