Accounts zakelijke ADSL-klanten KPN kwetsbaar

De zakelijke accounts van 140.000 zakelijke ADSL-klanten van KPN zijn lange tijd beschikbaar geweest voor onbevoegden. De oorzaak is dat KPN klanten niet verplicht hun standaardwachtwoord te wijzigen. Dat heeft KPN donderdag bevestigd. Klanten liepen het risico dat onder meer e-mailadressen en bankrekeningnummers door derden werden gewijzigd.

Volgens een woordvoerder van KPN zijn er geen aanwijzingen dat onbevoegden ook daadwerkelijk misbruik hebben gemaakt van de kwetsbare accounts. Klanten hebben daarvan geen melding gemaakt. De accounts betreffen een 'self care omgeving' van zakelijke klanten, waar administratieve taken uitgevoerd kunnen worden.

KPN werd dinsdag getipt door de ict-nieuwssite Webwereld, die ontdekte dat van de 180 duizend klanten 120 duizend het standaardwachtwoord niet gewijzigd hadden en nog eens twintigduizend hun wachtwoord gelijk hadden gemaakt aan hun gebruikersnaam.

Na de tip sloot KPN dinsdag direct de betreffende site. Donderdag rond het middaguur was deze weer beschikbaar, nadat KPN de wachtwoorden van de140 duizend klanten had gewist. Als deze klanten nu willen inloggen, krijgen ze direct de melding dat ze een nieuw wachtwoord moeten kiezen.

Volgens de woordvoerder is er bij het wijzigen van wachtwoorden sprake van 'verantwoordelijkheid van weerszijden'. In de toekomst worden klanten verplicht het standaardwachtwoord te wijzigen.


Accounts zakelijke ADSL-klanten KPN kwetsbaar (Foto: Novum)