AFM beboet ABN Amro

ABN Amro heeft een boete van dertigduizend euro gekregen omdat de bank vorig jaar slecht onderbouwd advies over verzekeringen heeft gegeven. Het advies ging over verzekeringen die moeten voorkomen dat het inkomen door arbeidsongeschiktheid of overlijden terugvalt, meldt de Autoriteit Financiële Markten maandag. Banken zijn verplicht klanten passend advies te geven als het om verzekeringen gaat. Ze moeten daarom informatie over de klant inwinnen en rekening houden met zijn situatie.

Bij acht van de vijftien dossiers die de AFM onderzocht zou ABN Amro niet genoeg informatie hebben ingewonnen. De bank had volgens de autoriteit meer moeten weten over de financiële positie van hun klanten en over hun bereidheid om financiële risico's te nemen. Ook werd de informatie die wel was ingewonnen niet genoeg gebruikt bij het advies dat uiteindelijk werd gegeven.

ABN Amro kan een rechter vragen te oordelen of het besluit van de AFM terecht is. De bank laat echter weten niet tegen het boetebesluit in beroep te gaan. Directeur producten John Smeets stelt dat de kritiek ter harte is genomen en dat de procedures vorig jaar al zijn aangescherpt.

Wel zou de bank in alle onderzochte zaken passend advies hebben gegeven. Het enige probleem zou zijn dat niet alles volledig schriftelijk is vastgelegd.