FIA publiceert lijst kostenbesparingen

De FIA heeft vandaag een lijst gepubliceerd waarin de ingrijpende veranderingen staan in de Formule 1. Afgelopen woensdag bereikten de FIA en de FOTA in Monaco een akkoord over kostenbesparingen.

In 2009 is het niet meer toegestaan om tijdens het seizoen te testen, moeten de motoren de helft goedkoper worden voor klantenteams en wordt het gebruik van windtunnels flink beperkt. Vanaf 2010 mag er tijdens de pitstops niet meer worden getankt, zijn bandenwarmers niet meer toegestaan en zullen races mogelijk worden ingekort.

De maatregelen voor het seizoen 2009

- De levensduur van de motor moet volgend jaar worden verdubbeld. Een coureur mag tijdens een seizoen niet meer dan acht motoren gebruiken en krijgt voor de tests slechts vier motoren tot zijn beschikking. De motoren worden voor 2009 gelimiteerd op 18.000 toeren per minuut en mogen niet meer worden getuned.

- In 2009 is het niet meer toegestaan om tijdens het seizoen te testen. Teams die nieuwe dingen willen uitproberen, moeten dat doen tijdens de trainingen.

- Naast het testen op de baan wordt ook het windtunnelgebruik verder beperkt. Vanaf 2009 mogen de schaalmodellen die worden gebruikt in de windtunnels niet groter zijn dan zestig procent van de werkelijke grootte. Ook moet er meer gebruik worden gemaakt van CFD-onderzoek (Computer Fluid Dynamics).

- De fabriek wordt zes weken per jaar gesloten.

- Door enkele maatregelen hoeven de teams minder personeel mee te nemen naar de races. Zo zal de informatie over de banden en de brandstof vanaf volgend jaar worden gedeeld.

Door deze maatregelen zijn de fabrieksteams volgend jaar dertig procent minder geld kwijt. Onafhankelijke teams zouden nog meer besparen.

De maatregelen voor 2010

- De onafhankelijke teams moeten motoren kunnen kopen voor niet meer dan vijf miljoen dollar per seizoen. Naast dat de fabrieksteams de motoren kunnen blijven leveren, komt er een onafhankelijke motorenleverancier. De motoren die in 2010 worden gebruikt, moeten ook in 2011 en 2012 worden gebruikt. Ook komt er mogelijk een standaardversnellingsbak.

- Ook zal het chassis straks uit enkele standaardonderdelen bestaan. Welke onderdelen dat zullen worden, wordt later bepaald. Voor enkele andere onderdelen wordt bepaald dat zij verplicht uit goedkope materialen moeten bestaan. Voor de overige onderdelen geldt dat zij op een economisch verantwoorde manier moeten worden geproduceerd.

- Tijdens een raceweekend zullen alle teams gebuik maken van dezelfde radiosystemen en dezelfde telemetriesystemen. Ook zal het gebruik van bandenwarmer niet meer zijn toegestaan en mag er niet meer worden getankt tijdens de pitstops. Als gevolg van die laatste maatregel worden de races mogelijk ingekort.

- Ook de fabrieken worden onder handen genomen. Er zal nog worden onderzocht of er restricties kunnen worden ingevoerd voor het gebruik van bepaalde faciliteiten.

Overigens gaan de FIA en FOTA de mogelijkheid onderzoeken om vanaf 2013 een volledig nieuwe aandrijflijn te introduceren. Deze moet een stuk energiezuiniger zijn. Er wordt voor 2010 overwogen een standaard KERS-systeem in te voeren. In 2009 mogen de teams nog zelf bepalen of ze daarmee willen rijden.