Molyneux praat Fable 2

Peter Molyneux houdt van praten. Veel praten, en dan het liefst niet over games die uit zijn, maar over de games die nog komen gaan. Deze hobby zorgde ervoor dat Fable heel wat features miste die wel door Molyneux beloofd waren, zoals bijvoorbeeld een persistente gamewereld. Een persistente gamewereld houdt in dat als jij ergens een zaadje plant, dat daar een boom uitgroeit, die boom de rest van het spel daar blijft staan. Tenzij hij per ongeluk expres wordt omgehakt natuurlijk.

Geen nood, want op de X06 had Molyneux wederom de praatstoel gevonden, en beloofde hij ons, wederom, een persistente gamewereld. Maar dat is natuurlijk niet voldoende. Lionhead zal ook systeem introduceren waarmee de groei van dorpen wordt bijgehouden. Een dorp zal, onder de juiste omstandigheden, groeien tot een stad. Maar stel dat jij het dorp uitroeit, dan zal het dorp vervallen, en zal de natuur het overnemen.

Ook nieuw in dit deel is wat Molyneux omschrijft als "onvoorwaardelijke liefde". Je kunt trouwen, je kunt vervolgens seks hebben met je partner. Dat kan beschermd en onbeschermd. Draag je geen bescherming, dan bestaat de kans dat je partner, of jij als je een vrouwelijk personage hebt, zwanger raakt. Tijdens het spel zal de buik zichtbaar groeien, en na 9 maanden is het zover. Er zal geen bevallingsmini-game komen, volgens Peter, maar zal je na het doen van een quest thuiskomen, en hartelijk begroet worden door je kind. Je kind zal van je houden of je nu slecht of goed bent.

Elk gebouw in Fable 2 zal te koop zijn. Heb je een aardig kasteeltje op het oog? Een geinige cathedraal? Koop het! Sommige gebouwen zullen hidden content unlocken, dus doe je best. Volgens Molyneux is dit de evolutie van RPG's: huizen bezitten en rijk zijn.

Molyneux heeft het al gedemonstreerd met de mededeling dat het niets van Fable 2 was, maar Fable 2 zal "contrained combat" bevatten. Dit systeem houdt in dat je omgeving meetelt in het gevecht. Je zwaard, bijl of hamer zal niet langer door een rotsblok heen kunnen zwaaien, maar er van af stuiteren, en je open laten voor een vijandelijke aanval.

Tot slot heeft Molyneux z'n team met ontwikkelaars laten werken aan een feature die vooralsnog geheim moet blijven. Maar z'n team kon niet geloven dat hij het geïmplementeerd wilde hebben.

Ervaring leert dat de woorden van Peter Molyneux met een flinke korrel zout genomen dienen te worden, veel features die hij in Fable wilde doen waren niet haalbaar op de Xbox, het is afwachten of de 360 wél krachtig genoeg is voor de dromen van Peter.