Binnenkort een spel dat "terugschiet"?

Een combat simulator, ontwikkeld voor het Amerikaanse leger, die "terugschiet", kon wel eens de nieuwe hit gaan worden voor computer games.

Het bedrijf VirTra Systems in Texas verkoopt nu combat simulators wereldwijd. Woordvoerder Steve Haag verklaarde dat ook het Australisch leger interesse heeft getoond.

De gamers staan op een platform met een 360-graden scherm dat diverse scenarios kan afspelen zoals het bevrijden van gijzelaars, vuurgevechten op straat en het uitschakelen van zelfmoordcommando's. Deze simulator "schiet terug".

Als een speler niet in staat is een vijand te neutraliseren en de vijand krijgt ook nog de kans om terug te schieten, levert de simulator een krachtige elektrische schok af door de heupen van de speler.

"Je weet nu zeker dat je 'geraakt' bent", sprak Haag. "Vergelijk het met de kracht van een stun gun (verdovingspistool). Tijdens een missie moet je jezelf staande zien te houden terwijl je pijn lijdt. Dat is wat er van je verwacht wordt - blijven vechten ook al ben je gewond. Je moet je kalmte herwinnen, alles van je af schudden en je weer in het strijdgewoel storten, omdat jouw leven en dat van je eenheid er van afhangen."

David Wildgoose, editor bij PC Powerplay is van mening dat dit erg interessant is voor de gewone gamer. "Bedrijven zijn er nu al mee bezig. Het is mogelijk en het is nu wachten op een ontwikkelaar die al deze features in zijn spel stopt". Natuurlijk zijn er al controllers die trillen en schudden; en een paar jaar geleden is er zelfs een vest geweest dat begon te trillen als je geraakt was.

Volgens Steve Haag is het slechts een kwestie van tijd en vraag vanuit de markt tot het systeem aan het grote publiek verkocht zal worden. "Dit is de ultieme shooter video game. We gebruiken echte acteurs, geen computer-animaties, en als je op ze schiet vallen ze, maar als je ze niet goed genoeg raakt blijven ze komen."

Op Slashdot hoopt men dat het systeem niet al te veel bugs en oneindige loops kent