Ook AVRO overweegt commercieel avontuur

De AVRO overweegt uit het publieke bestel te stappen. De omroep heeft gisteren laten weten zich aan te sluiten bij het onderzoek van de TROS en de Vlaamse commerciële zender VTM om een nieuwe zender op te richten. Ook mediamagnaat John de Mol is bij de gesprekken betrokken. De Mol sloot eerder al een overeenkomst met MTV om vanaf augustus 2005 te gaan uitzenden op het kanaal van Nickelodeon.

De AVRO maakt zich zorgen over het publieke omroepbestel, die zich volgens de vereniging steeds meer richt op "amusement, sport en laagdrempelig drama" om een "concurrent van de commerciële omroepen" te kunnen zijn. Algemeen directeur Gerben Eggink: "Wij geven hiermee een signaal af. De manier waarop het nu gaat is niet de juiste. Daarnaast willen wij onze mogelijheden verkennen. Als dit signaal niet wordt opgepikt, heb ik weinig vertrouwen in een toekomst binnen het publieke bestel."

De raad van bestuur van Publieke Omroep is niet verbaasd. "Het gegeven hing natuurlijk al een tijdje boven de markt en dan is het goed dat er duidelijkheid is. Wat voor consequenties dat heeft voor de zitting van de AVRO in visie- en strategiegroepen zullen we morgen met hen bespreken." Begin volgend jaar laat de AVRO weten of ze doorgaat met haar commerciële plannen.