FOK!filmblik: Prehistorisch Goed

Het was de afgelopen week alweer twintig jaar geleden dat de avontuurlijke sciencefictionfilm Jurassic Park in de bioscopen verscheen. De film, geregisseerd door Steven Spielberg, was gebaseerd op het gelijknamige boek van Michael Crighton uit 1990. Crighton had eerder naam gemaakt met boeken zoals The Andromeda Strain en al voordat het boek Jurassic Park was uitgebracht werd er al flink geboden op de filmrechten. Warner Bros. en Tim Burton, Sony Pictures Entertainment en Richard Donner en 20th Century Fox en Joe Dante visten allemaal achter het net. Universal Studios en Spielberg mochten aan de slag met het verhaal van Crighton, dat voor 500.000 dollar door David Koepp werd herschreven naar een bruikbaar scenario.

Jurassic Park logo

An Adventure 65 Million Years In The Making.

Voor de productie van de film stelde Spielberg een team van specialisten samen, bestaande uit Stan Winston (animatronics expert), Phil Tippett (go-motion), Michael Lantieri (fx-specialist) en Dennis Muren. Daarbij kregen ze ondersteuning van de paleontholoog Jack Horner, Spielberg wilde de dinosaurussen tonen als dieren en niet als monsters. Toen George Lucas een demonstratie te zien kreeg waarbij een T-Rex aan het jagen was, was de ervaren regisseur zwaar onder de indruk. "It was like one of those moments in history, like the invention of the light bulb or the first telephone call. A major gap had been crossed, and things were never going to be the same." Spielberg wilde eigenlijk de film Schindler's List gaan maken en kreeg toestemming van Music Corporation of America (waar Universal Pictures onder viel) president Sid Sheinberg, mits hij eerst de film Jurassic Park zou gaan maken.

Na 25 maanden voorproductie begon op 24 augustus 1992 het werkelijke filmen op het Hawaiiaanse eiland Kaua'i. Op 11 september kwam de orkaan Iniki langs en kreeg Spielberg de kans om zeer natuurlijke stormeffecten in zijn film te verwerken. Ook werden er opnames gemaakt op Oahu en op het 'verboden eiland' Niihau. Voor de rest werd de film opgenomen op diverse filmsets in zowel de Universal als de Warner Bros. Studios. De opnames verliepen echter zo voorspoedig dat de crew al 12 dagen voor de deadline klaar was met het filmen. Nu werd het tijd voor de special effects afdeling om haar baanbrekende werk te gaan doen. Spielberg vertrok naar Polen om bezig te gaan met de opnames voor Schindler's List en keek van afstand toe hoe de mensen van I.L.M. zich bezighielden met het afronden van de montage van Jurassic Park. Dit was een enorm tijdrovend proces. Zo duurde het renderen van de beelden van de bewegende dinosaurussen al snel twee tot vier uren per frame, bij de bewerkingen van de tyrannosaurus rex duurde dit zelfs zes uren per frame! Daarna werd, onder bezielende leiding van George Lucas, de geluidseffecten nog toegevoegd en was de film op 28 mei 1993 gereed voor vertoning.

Op 11 juni 1993 was Jurassic Park voor het eerst op het witte doek te zien. Uiteraard kreeg de film een enorm uitgebreide promotiecampagne. Universal stak maar liefst 65 miljoen dollar in de reclamecampagne voor de film en sloot deals met 100 bedrijven, die tesamen zo'n 1000 verschillende producten uitbrachten, die een connectie hadden met de zeer succesvolle film. Zo verschenen er onder meer drie verschillende computergames bij Sega, verscheen er een complete speelgoedlijn bij Hasbro en diverse stripboeken bij Topps Comics.

Op 7 mei 1995 was Jurassic Park voor het eerst op de Amerikaanse televisie te zien. De film, die werd uitgezonden door NBC, werd door maar liefst 68 miljoen Amerikanen - zo'n 36% van alle Amerikaanse televisiekijkers - bekeken en is daarmee het best bekeken debuut van een bioscoopfilm op de Amerikaanse televisie. Jurassic Park was vier jaar lang de bestbezochte film aller tijden, de film bracht wereldwijd bijna 970 miljoen dollar op, wat niet gek is voor een film die werd gemaakt met een budget van 63 miljoen dollar! In 1997 werd de film echter ongenadig ingehaald door het zinkende schip van James Cameron.