Games op je mobiel

Er zijn zo veel games in de verschillende stores dat het lastig kiezen is. We hebben enkele games eruit gepikt die onze interesse hadden om te zien of ze inderdaad tof zijn. Of niet. Vier games passeren de revu: Dungeon Hearts, Mini Ninjas, Liberation Maiden en Injustice: Gods Among Us.

Header

Dungeon Hearts

Final Fantasy meets Bejeweled, zo is Dungeon Hearts in het kort te omschrijven. De game heeft de sfeer van de oude Final Fantasy-games op de SNES en heeft zelfs wat RPG-elementen, maar is in de kern een puzzelgame à la Bejeweled.

De basis is simpel: je hebt vier helden aan de ene kant van het scherm en een sterke vijand aan de andere kant. Er is een rode strijder, een gele magiër, een blauwe heler en een groene boogschutter. Er lopen vier banen over het scherm, de Fate Stream genaamd en daarover bewegen allerlei soorten bollen richting de helden. Deze bollen zijn er in vijf kleuren, waarvan er vier niet geheel toevallig de kleuren van onze helden zijn. De vijfde kleur is grijs en is niets anders dan nutteloos en in staat in de weg.

Dungeon Hearts

Als je een kleur kan matchen door drie items van dezelfde kleur tegen elkaar te slepen, dan vormen de bollen een diamant van die kleur. Wanneer je die aanraakt, dan doet de bijbehorende strijder een aanval op de baan waar de diamant zich bevindt en een verticale aanval op de onderliggende posities. Het kan tactisch zijn om de diamanten niet meteen te gebruiken. Want door combinaties te maken doe je meer schade. Bijvoorbeeld door de diamanten zo te rangschikken dat er drie of vier diamanten op de baan, horizontaal of verticaal, elkaar opblazen voor bonusschade. Of nog beter, drie diamanten van dezelfde kleur weer combineren voor een supersterke aanval.

De meeste items zijn over de hele Fate-Stream te slepen om ze zo te combineren. Er zijn ook vierkanten die niet te verslepen zijn. Daarnaast komen er ook slechte items langs, die jouw helden levenspunten kosten als ze aan jouw kant zijn. Deze skeletkoppen kun je soms simpel vernietigen door een aanval op die baan, maar soms moet je ze vaker of met een bepaalde kleur raken. Daarnaast zijn er nog power-downs als items die je held op die baan vergiftigt, leven afpakt en aan de vijand geeft of een zooi bollen bevriest, zodat ze niet bruikbaar zijn.

Dungeon Hearts

Als je de vijand verslaat dan kom je in een bonusleveltje waar je in een korte tijd kleuren moet matchen. Elke kleur die je kunt matchen betekent level-up voor de bijbehorende held. Bij bepaalde levels krijgen de helden een vaardigheid erbij. Zo kan je heler op level 20 een gevallen teamgenoot doen opstaan, of je magiër kan de Fate Stream vertragen op level 10. Hoe langer je de game speelt, hoe meer je merkt dat je let op levenspunten, skills en dergelijke van je helden. De eerste keer dat je het speelt ben je eerder bezig met panisch kleuren bij elkaar te slepen.

Dungeon Hearts is verslavend, de moeilijkheidsgraad is pittig, want na de eerste tien levels wordt het al snel een panische chaos met alle soorten items die over de Fate Stream komen. Het spel is ‘easy to learn, but difficult to master’ om het zo maar te noemen. Toch blijf je spelen tot je het haalt. Bij het verslaan van de eindbaas krijg je een nieuw achtergrondmuziekje, die overigens erg doen denken aan die goede oude ‘Final Fantasy op SNES’-tijd. De moeilijkheidsgraad kan frustrerend zijn, zeker omdat je geen continues hebt. Qua herspeelbaarheid zijn er leaderboards om je skills op te showen, maar voor langere termijn zal het spel niet boeiend genoeg zijn. Voor de prijs hoef je Dungeon Hearts niet te laten liggen. 

Vier sterren

Prijs: € 2,69 (iOS) / € 2,99 (Steam) 
Gespeeld op iPad 3. Beschikbaar voor iPad 2+, pc, Mac en Linux. Komt nog uit voor Android.

Zie hier de FOK!games beoordelingsrichtlijnen.