Wat is er met Square Enix?

Perfect Fantasy XV
Het inmiddels 25-jarige kindje van Hironobu Sakaguchi heeft veel moeten doorstaan. Voor de volgende Final Fantasy willen ze weer de perfecte game maken. Nu hebben we al meer dan vijftien voorbeelden voorbij zien komen waarbij Square Enix laat zien wat wel en wat niet werkt. Het moet ze nu wel lukken om de perfecte game te maken van deel XV. Dat moet ook wel, want de game is een aardig jubileum. Met Agni's Philosophy hebben we al een beetje gezien wat de mogelijkheden zijn op het gebied van graphics. Ik weet niet of ik de Arabische setting heel erg waardeer, maar het zag er in elk geval verschrikkelijk mooi uit. Hier volgt een opzet voor de perfecte Final Fantasy-game in mijn optiek.

De hoofdpersoon laat ik in handen van Square Enix, dat vertrouw ik ze wel toe. Zo lang het maar weer een man is die net zo cool is als de hoofdpersonen uit het PlayStation-era. Geef me een teammaatje dat een mysterieuze underdog is als Vivi, maar geen huilebalk als Hope. Doe er een wijs, pratend beest bij, maar laat hem niet klinken als Quina of Kimhari, met een gebrekkig steenkolen Engels. Oh, en doe er een Selphie, Yuffie, Eiko, Rikku-achtig karakter bij. Maar niet zo overdreven als Vanille. Geef me in elk geval meer dan zes teamleden en werk hun verledens goed uit. Ik wil beloftes uit de jeugd, een held als vader tegen een onbekende stam. Ik wil echte diepgang.

Voeg een prachtige wereld toe met meer gebieden, waar in elk gebied wel iets over het verhaal of een personage te vinden is. Een geheim karakter is ook een goed idee. Ik wil mijn airship nu zelf ook kunnen besturen. Ik wil veel geheime locaties die allemaal op verschillende manieren te bereiken zijn met ieder verschillende wapens. Ik wil alleen wapens kunnen aanpassen als er uiteindelijk een ultiem wapen te vinden is. De rest werkt er allemaal naartoe en de tweede is altijd beter dan de eerste. Geef me veel mogelijkheden om uit te wijken van het verhaal. Laat me desnoods vissen of snorkelen om betere aanvallen te krijgen.

Final Fantasy IX

Laat mijn magie groeien en niet te koop zijn in winkels, anders voel ik me geen held die iets heeft wat alleen de elite heeft. Laat me de wereld zien en dan pas het gevaar, anders weet ik echt niet waarom ik aan het vechten ben. Introduceer het probleem stap voor stap en breidt het op de schaal uit. Stop met het uitbuiten van de summons. Die worden steeds minder bijzonder. En geef me mijn Limit Breaks terug. Laat het verhaal niet altijd te serieus zijn, ik wil me best verkleden als een meisje om bij een pooier terecht te komen. Als laatste moeten jullie ervoor zorgen dat er weer wat te doen is in de stad. Als er niks te doen is, kun je net zo goed me naar een schilderij laten kijken. Serieus, zelfs de chocobo farm was interessanter dan de steden uit Final Fantasy XIII. Stop gewoon met het massale en ga terug naar het functionele.

Square Enix heeft het nog steeds in zich, dat geloof ik. Het is alleen zaak voor Square Enix om te kijken wat echt belangrijk is en wat er echt voor zorgde dat hun beste games goed verkochten. Kijken welke patronen werkten en welke niet en daaromheen iets nieuws en interessants bouwen. Met de Square-Con eind augustus gaan we misschien wat horen over de nieuwste game. Stel me niet teleur, Square. Dan speel ik ondertussen wel Final Fantasy VII voor PC met achievements wanneer die uitkomt.

Final Fantasy Logo

Liefs.