Wat is er met Square Enix?

Maar ook andere, vitale delen zijn geschrapt. Zo is Square Enix zich meer gaan richten op de westerse consument. En de westerse consument wil volgens Square Enix alleen maar actie en een makkelijk te verteren verhaal. Daarom worden de echt interessante games niet naar Europa gestuurd. Terwijl wij het met games als Mindjack en Deus Ex (wat overigens geen ramp is) moeten doen, krijgt Japan alle toffe RPG's. Ik wil ook Final Fantasy Type-0. Ik wil ook Blood of Bahamut. Ik wil ook graag Lufia 4 hier kunnen kopen in de winkel. Maar omdat hier minder actie in zit, heeft Square Enix het lef niet om ze hierheen te gooien en krijgen wij alleen de games met harde actie of een grote naam. Dat is natuurlijk een stukje marktinzicht, maar het toont dat Square als uitgever geen lef meer heeft.

Blood of Bahamut

Slechte verzorging
Elke game die ik tegenwoordig van Square Enix speel, voelt onverzorgd. Een goed voorbeerld is de nieuwe Kingdom Hearts: Dream Drop Distance. Bij deze game hebben ze echt een grote fout gemaakt met het flowmotion-systeem. Hierdoor is puzzelen niet meer nodig, omdat je hele kamers via de muur kunt afleggen. Het ziet er stoer uit allemaal, maar er is niet grondig over nagedacht. Het enige dat je nu nog doet is via de zijmuren naar het einde van een level gaan en naar alle geheime kisten vliegen. Er is werkelijk niets meer te doen dan van A naar B te vliegen en een nieuw filmpje te kijken. Maargoed, ik wil als westerling alleen maar meer actie, dus waarom klaag ik?

Meer actie kregen we met de recente Heroes of Ruin voor Nintendo 3DS. Een goed voorbeeld van waar meneer Wada zei: "Ik wil meer actie" en het team precies dat heeft gedaan. En ook niet veel meer. Je hebt binnen twee uur al wel de money cap van 99.999 coins bereikt. Hierdoor kun je niet geld opsparen voor een mooi item in de winkels en zul je ook veel zuurverdiende stukken uitrusting moeten weggooien. De vijf werelden die er zijn, zijn zo ongeïnspireerd dat je al ver voor het einde alles al gezien hebt. Snelle content werkt niet Square Enix. Daar moesten jullie na Lord of Arcana al achter zijn. Een kanttekening is wel dat deze games niet door Square Enix zelf gemaakt zijn, maar wel uitgebracht. Tevens hebben ze in de ontwikkeling een grote vinger in de pap gehad. De vraag is "Wat voelt een consument als hij Square Enix op de verpakking ziet?" Ontsla het Quality Assurance team en haal nu eens mensen in plaats van goudvissen.

Lord of Arcana

Maar Square Enix is een grote naam en is groot geworden door sterke punten. Welke punten zijn nou echt interessant voor iedereen en wat zorgt er nou voor dat er werkelijk een game gemaakt wordt die het kopen waard is voor tien miljoen mensen? Wat er moet gebeuren voor Square Enix om weer uit het dal te klimmen. Laat me een poging doen.

Deel 3: Creaties uit het paradijs
Goede Franchises
Square Enix heeft een goede stap vooruit gedaan door ontwikkelstudio Eidos over te kopen. Zo was Deus Ex: Human Revolution een sterke game, belooft Hitman weer geweldig te worden en zien de beelden van de nieuwe Tomb Raider er legendarisch uit. Deus Ex had, ondanks een lineair hoofdverhaal, geweldige opties om uit te wijken hiervan. Square Enix moet het daarvan ook hebben. Het verhaal. Die zullen altijd lineair zijn, anders is het geen verhaal maar een sandbox-game. Doe maar niet, Square Enix. Geef ons een verhaal met veel mogelijkheden om er even uit te stappen met sidequests of nuttige spelletjes. Dan laat je het verhaal zich groter en belangrijker voelen. Geef ons daarin veel keuzevrijheid in routes of oplossingen voor een probleem als bij Hitman en laat ons iemand zien groeien als Tomb Raider. Jullie kunnen het wel. Met Eidos misschien, maar het zit er in.

Daarnaast heeft Squaresoft prachtige franchises op de planken staan. Zeg gewoon een keer dat je bezig bent met een nieuwe Chrono-game en de wereld staat op de kop. Xenogears kan ook weer eens aangedraaid worden. Desnoods een goede remake met een verbeterd tweede gedeelte. Een echte Parasite Eve III is welkom en games als Threads of Fate en Vagrant Story zullen menig harten sneller doen laten kloppen. Wat is er trouwens aan de hand met Final Fantasy Versus XIII, Square Enix? Noem hem Final Fantasy Forever en leg hem op de planken. Iedereen zit te wachten op Kingdom Hearts III. Eerlijk. Oké, Versus XIII ook wel, maar schiet alsjeblieft een beetje op! Oh, en noem Final Fantasy XI en XIV alsjeblieft ook gewoon Final Fantasy Online I en II. Houd het online-gedoe uit de hoofdserie.

Overigens kun je jezelf afvragen of, met de afwezigheid van veel originele teams, sequels van de "oude garde" (Chrono-sere, Xeno-serie) de moeite waard zijn. Aan de andere kant zijn er veel games die na een lange tijd afwezigheid keihard terug zijn gekomen zoals (nee, niet jij Duke Nukem) Deus Ex: Human Revolution.

Final Fantasy Versus XIII