FOK! blikt terug: Total War

Toen Creative Assembly werd overgenomen door SEGA, werd vlak daarna een spin-off uit de Total War-serie onthuld, ofwel Spartan: Total Warrior. Gebruikmakend van de Rome: Total War-engine probeert de game grote veldslagen na te bootsen uit het oogpunt van een simpele soldaat in plaats van de alziende generaal.



<\/center>

De nadruk ligt bij Total Warrior op het hack \\\'n\\\' slashen. Het verhaal is flinterdun gehouden. Je speelt met een onbekende Spartaan die opvallende vechterskwaliteiten bezit. Langzaamaan kom je achter je herkomst. Op zich een gemiste kans, aangezien de Oudheid, zelfs zonder de mythologie, genoeg potentie heeft om er de mooiste verhalen over te bedenken. Met als setting het oude Griekenland vecht je je een weg door hordes Romeinen, barbaren en zelfs mythologische wezens.

Dit klinkt heel spannend, alleen de uitwerking is wat minder. Zowel de quests als de actie zelf komen vrij repetitief over en de grootsheid van de veldslagen, zoals we die gewend zijn in de Total War-serie, komt eigenlijk nooit echt naar voren. Nu is dit natuurlijk de eerste consolegame van Creative Assembly, maar het is duidelijk dat ze meer kaas gegeten hebben van strategie dan van dit soort games.

<\/center>

De game kwam alleen op de consoles uit en was een matig succes. Op de E3 hebben we de makers nog gevraagd of er een vervolg komt, of wellicht andere spin-offs, maar daar konden ze helaas nog niets over zeggen. Feit blijft dat de schoenmaker bij zijn leest moet blijven en gewoon verdomd goede strategie-games moet blijven uitbrengen!