FOK! interviewt makers Crysis

Tijdens ons bezoek aan de E3 hebben we vele games gezien. Eén van de games die wel getoond werd, maar die niet speelbaar was, is Crysis. Het is een first person shooter met een geplande release in het eerste kwartaal van 2007.

Hoewel we dus niet de kans hebben gekregen om de game te spelen, hebben we wel een aantal vragen kunnen stellen:

FOK!: Kun je in het kort vertellen waar Crysis over gaat?
EA: Crysis gaat over een groep Amerikaanse soldaten die worden ingezet in Korea. Tijdens de oorlog landt er een asteroïde op de planeet Aarde. Na de landing zullen de mensen samen moeten werken om een buitenaards ras te verslaan.

FOK!: Ik zie de hele tijd een rare bol in beeld op de achtergrond, wat is dat?
EA: Dat is de asteroïde.

FOK!: Is de game nu meer gebaseerd op free roaming of moeten missies via een lineair traject worden afgewerkt?
EA: Nou, je kunt doen wat je wilt. Tot hoe ver je kunt zien kun je gaan om te verkennen, net waar je zin in hebt. Je hebt elke keer één main objective die je moet volbrengen om de volgende missie te starten, verder heb je de keuze uit submissies, maar die zijn niet verplicht.

Ook is het zo dat niet elke missie draait om actie, oorlog en schieten. Er zullen ook geweldloze missies komen die dieper op het verhaal in gaan.

FOK!: Wat veel mensen verbaasde bij Far Cry was de AI van de tegenstanders. Hoe slim zijn de tegenstanders in Crysis?
EA: Om te beginnen scripten we zo min mogelijk. Het is helaas niet mogelijk de hele game ongescript te laten, maar we willen dat de AI zoveel mogelijk zelf doet. Het zal ook niet veel voorkomen dat je een missie op dezelfde manier kan uitspelen.

FOK!: Stel dat je de aandacht trekt van een groepje soldaten, blijven ze je dan oneindig lang zoeken? En kun je je verstoppen?
EA: Ze zullen je zeker zoeken. Of ze je vinden is een tweede. Je kunt je namelijk prima verstoppen in het oerwoud.

(EA doet dit voor met de demo en het klopt)

FOK!: Stel nogmaals dat de bovenstaande situatie zich voordoet, maar nu dat er een voertuig in de buurt staat van de soldaten. Zullen ze die altijd pakken?
EA: Nee, dat hangt van de situatie af. De soldaten denken voor zichzelf, je weet het nooit eigenlijk.

FOK!: Kun je iets vertellen over de wapens in het spel?
EA: Je hebt een gun die te customizen is. Je kunt er een demper op zetten, of andere soorten ammo, zoals tranquilizers. Ook draag je een powersuit. Hiermee kun je één van de drie powers activeren. Je kunt kiezen voor een speedboost, een armorboost of een powerboost. Met een speedboost ben je sneller, met een armorboost kun je meer hebben en met een powerboost kun je met je handschoenen vijanden doodslaan en bomen door de midden slaan.

FOK!: Kun je ook wapens van de tegenstanders gebruiken?
EA: Als je ze kunt vinden wel. In een jungle zijn wapens namelijk niet makkelijk terug te vinden. Maar het is mogelijk.

FOK!: Komt er weer een map editor zoals in Far Cry?
EA: Dat is helaas nog onzeker.

FOK!: En dan een vraag die je vast wel vaker hebt gehoord, want wat voor monster PC heb je hier voor nodig?
EA: Om alles op Very High te draaien straks heb je het nieuwste van het nieuwste nodig, maar huidige systemen moeten de game prima kunnen draaien op Medium settings.

FOK!: Sluit je daarmee niet een grote groep klanten uit?
EA: Nou nee. Ontwikkelaars trekken bekijks met games die grafisch gezien geavanceerde effecten vertonen. Dat is de eerste indruk en die maak je maar één keer. Of de inhoud dan ook goed is blijft altijd een tweede vraag, maar daar hoef je je bij Crysis geen zorgen over te maken.

FOK!: Maar deze game is toch pas echt genieten op Very High?
EA: Ook op Medium zul je meer dan genoeg lol hebben.

FOK!: Als ik straks op Medium detail speel, kan ik dan nog steeds takken van bomen in gedetailleerde splinters schieten?
EA: Ze moeten zeker stuk kunnen.

FOK!: Kan er meer stuk dan alleen bomen en takken? Dingen zoals bruggen, of kraters in de grond?
EA: Alles waarvan je denkt dat het kapot kan, kan kapot. Dit is met name gaaf in vuurgevechten. Door alle rondsproeiende kogels kun je gewoon hele sporen volgen van kapotgeschoten takken en bomen.

FOK!: Is er al iets bekend over multiplayer?
EA: Ik kan je zeggen dat er maximaal 32 spelers straks online kunnen multiplayeren. We zijn momenteel bezig met de standaard Deathmatch-modes, maar ook met een mode genaamd Capture the Base. Hierin kun je verschillende onderdelen op een map in handen krijgen die weer bepaalde upgrades geven aan een team. Ik kan je beloven dat dit heel leuk gaat worden!

FOK!: Komt er een demo?
EA: Misschien komt deze demo van de E3 wel een keer uit. Er komt sowieso een demo voor de release van het spel.

FOK!: En een console-versie?
EA: Die staat niet in de planning. We proberen momenteel Crysis te optimaliseren voor Windows Vista en DirectX10 en dat is al genoeg werk voorlopig.