Gord

Gord is een colony-sim survival RTS-game waarin je de leiding neemt over leden van The Tribe of The Dawn. Het is aan jou om een Gord (nederzetting) te bouwen en in het donker met allerlei monsters om je heen te jagen, verzamelen, bouwen en te overleven. Gord is zeer uitdagend doordat je goed je grondstoffen moet managen en ook je bevolking mentaal gezond moet houden. Er loopt altijd iets engs in het donker... Ik had dit spel al eerder voorbij zien komen op Steam. De belofte leek me zeer interessant. Een Colony builder / survival RTS met een horror verhaal gebaseerd op Slavische mythologie? Kom maar op! Maar kan Gord deze beloftes waarmaken?

Gord speelt zich af nadat de koning van Calanthia de 'zuidelijke landen' veroverd heeft en zijn zinnen nu heeft gezet op het noorden, Lysatia geheten. Een afgezant van de koning wordt naar een van de stammen gestuurd die in de noordelijke landen woont. Deze stam is de stam van de dageraad (the Tribe of the Dawn) waar jij als speler de besturing over krijgt. Na meerdere waarschuwingen van de stamoudste dat Lysatia erg gevaarlijk is, zelfs voor degenen die er wonen, wordt de stam alsnog gedwongen om een pad richting het noorden vrij te maken, zodat het leger later kan volgen. Onderweg moeten er meerdere nederzettingen oftewel Gords worden gebouwd. Lysatia wordt bewoond door allerlei monsters, rivaliserende stammen, gevaarlijke dieren en Horrors (waarover straks meer).

Gord Screenshots

Je krijgt de controle over een kleine groep mensen en baant je een weg door het moeras. Hier vind je later een goede plek om een Gord bouwen. Je bouwt een palissade en een pop-up tutorial scherm geeft aan wat je volgende stappen moeten zijn. Als eerste heb je hout en riet nodig om verdere gebouwen te kunnen bouwen. Ook moet er uiteraard voor eten worden gezorgd. Je krijgt de beschikking over een klein aantal mensen, deze mensen moet je allemaal handmatig een taak geven bij een van de gebouwen. Ook hebben al deze mensen hun eigen vaardigheden. De ene is goed in het verzamelen van voedsel, de andere is weer goed in het verzamelen van hout en riet en weer een ander is bijvoorbeeld een sterke krijger. Het vervelende is dat dit niet allemaal in een keer te zien is bij bijvoorbeeld het portret van de persoon. Je moet dus een voor een je personages aanklikken en op hun pagina kijken waar ze de meeste ervaring in hebben.

Elk personage heeft drie pagina's: Status, Experience en Items wat het in een later stadium van het spel niet makkelijker maakt. Het is niet mogelijk om items naar andere personen te slepen. Je moet ze handmatig op de grond laten vallen en laten oprapen door degene aan wie je het item wilt geven. Experience (ervaring) krijg je door bepaalde taken uit te voeren. Laat je iemand hout hakken krijgt hij ervaring in 'cutting' waardoor hij sneller hout en riet kan verzamelen en ook meer mee kan nemen. Hetzelfde geldt voor andere beroepen zoals krijgers en vissers. Het maakt overigens niet uit of je met een persoon vis of paddenstoelen verzamelt, of op herten jaagt, de ervaring gaat allemaal naar 'food gathering'. Grondstoffen kunnen op raken. Als een visvijver leeg is, kun je dus van je visser een jager maken en zal hij ongeveer hetzelfde aan voedsel binnen brengen.

Gord Screenshots

De wereld van Gord is erg duister, zo duister dat wanneer je dorpelingen op zoek zijn naar grondstoffen in het donker ze langzaam mentale schade oplopen. Dit kun je enigszins in toom houden door verkenners (scouts) met je verzamelaars mee te sturen. Scouts dragen namelijk een toorts bij zich waardoor je dorpelingen niet in de volledige duisternis rondlopen, hierdoor lopen ze minder schade aan hun mentale gezondheid op. Verliest een dorpeling zijn 'Sanity' meter dan krijgt hij een zenuwinzinking (mental breakdown). Een mental breakdown is een permanente debuff die alleen door een heks genezen kan worden. Krijgt een dorpeling er twee binnen een korte tijd dan zal hij je dorp verlaten. Sanity kun je op allerlei manieren verliezen. Sommige dorpelingen zijn bijvoorbeeld bang voor bepaalde monsters en zullen punten verliezen als ze deze tegen het lijf lopen. Ook de dood van een andere dorpeling kan behoorlijke mentale schade opleveren.

Levenspunten en mentale gezondheid kunnen weer aangevuld worden door het bad en door de mederij (een soort bar waar mede wordt geschonken). Een groot nadeel is dat je dorpelingen lang niet altijd uit zichzelf gebruikmaken van deze gebouwen. Ook hier komt weer een hoop micromanagement bij kijken. Je zult merken dat je eigenlijk constant bezig bent met je dorpelingen van beroep te laten veranderen. Vaak is er een vijver leeg of zijn er geen bomen meer in de regio. Je dorpelingen gaan dan uit zichzelf op zoek naar een andere plek om grondstoffen te vinden. Dit leidt er vaak toe dat ze zonder enige vorm van zelfbehoud een groep met monsters in lopen en lekker worden opgepeuzeld. Uit zichzelf wegrennen doen ze vaak veel te laat en als je ze handmatig de opdracht geeft om weg te rennen zijn ze geneigd om alsnog de vijand aan te vallen. Het gevolg is dan vaak dat de rest van je dorpelingen een hoop mentale schade oplopen en er zo een neerwaartse spiraal ontstaat.

Gord Screenshots

Je zult in Gord vaak moeten zoeken naar grondstoffen om verder te kunnen bouwen of je gebouwen te upgraden. Dit kun je het beste doen met een scout gevolgd door een aantal krijgers. Er zijn drie soorten krijgers: axemen, spearmen en bowmen. Axemen doen de meeste schade, spearmen hebben de meeste levenspunten en bowmen doen schade van een afstand. Let op want ook dit zijn weer beroepen waar je handmatig je dorpelingen opdracht voor moet geven. Ook heeft Gord meerdere soorten spreuken die je kan gebruiken. Hiervoor heb je weer een andere grondstof nodig, namelijk: faith. Faith krijg je door je dorpelingen te laten bidden bij een tempel. Als je gord wordt aangevallen zullen je dorpelingen niet automatisch naar de wapens grijpen. In mijn ervaring maakte het niet veel uit of je bow en spearmen ook gebruikt. Met axemen kun je de meeste groepjes vijanden relatief makkelijk aan. Behalve dan giftige monsters die zijn absurd sterk. Ook hier geldt weer dat het moeilijk is om je krijgers weg te laten rennen. Ook als een krijger dood gaat lopen je andere dorpelingen mentale schade op. Ook dit leidt vervolgens weer tot de eerder genoemde neerwaartse spiraal waarin iedereen gek wordt en wegloopt. Bovendien vindt de AI het erg leuk om een raid op je dorp af te sturen vlak nadat de helft van je dorpelingen is gesneuveld. Erg vervelend aangezien het heel lang kan duren voordat er genoeg kinderen geboren zijn om het dorp weer aan te vullen. Kinderen kun je laten helpen met kleine taken, hierdoor krijgen ze ervaringspunten en zijn ze beter voorbereid op hun volwassen leven. Dit is de enige manier om gestorven dorpelingen te vervangen naast dat je af en toe dorpelingen kunt bevrijden uit gevangenissen van andere stammen. Gord is dus geen makkelijk spel, sterker nog Gord kan op momenten frustrerend, moeilijk en oneerlijk aanvoelen.

In Gord zijn er een aantal weerzinwekkende monsters genaamd 'Horrors' te vinden. Horrors zijn een soort van bovennatuurlijke opperwezens die dingen van jouw dorpelingen eisen. Je kunt ze vinden op de kaart met je scouts of ze kiezen ervoor zichzelf kenbaar te maken en eisen dan dat je een dorpeling naar ze toe stuurt. Een Horror geeft je altijd een missie die je binnen een bepaalde tijd moet uitvoeren. Faal je om een horror gunstig te stemmen dan zullen ze wraak nemen op jouw dorpelingen. Dit resulteert al snel tot game over aangezien horrors zo goed als onverslaanbaar zijn. De ene keer zal een horror een bepaald item van je vragen, een andere keer zal hij vragen om bepaalde grondstoffen. Ook eiste een horror dat ik een kind aan hem zou opofferen om zijn honger te stillen. Nogal een behoorlijk zware morele keuze zou je denken. Helaas had dit totaal geen gevolgen voor de rest van het spelverloop. Je kunt er ook voor kiezen om een horror te lijf te gaan met je soldaten, maar dit is af te raden.

Gord Screenshots

Gord is met zijn setting en bijpassende middeleeuwse muziek best een mooi spel met veel potentie, ook het verhaal is interessant en de codexpaginas die je in de verschillende levels kunt vinden zijn interessant om naar te luisteren. Helaas moet ik concluderen dat Gord veel belooft, maar eigenlijk op alles tekort doet. Het micromanagen van al je dorpelingen is een ramp. Het constant moeten wisselen van beroep is ronduit vervelend. De user interface in onoverzichtelijk en de pathfinding van je dorpelingen is al net zo een ramp als het dorp waar ze in moeten wonen, aangezien je alleen maar kan bouwen binnen de palissade en al snel een tekort aan ruimte hebt. Ondanks alles zijn de custom scenarios nog best leuk om te spelen. Dit is vooral omdat je voor al je opdrachten meer tijd krijgt en dus beter de kans krijgt om terug te veren na een tegenslag.

Conclusie: Gord heeft zijn momenten, maar de manier waarop het spel vormgegeven is werkt gewoon niet fijn. Ik ben langer bezig geweest met het pauzeren en dorpelingen van beroep laten wisselen dan van het verbeteren van mijn dorp of het in kaart brengen van de omgeving. Het feit dat horrors eigenlijk meer een vervelend klusje zijn dan een echte morele keuze vind ik zonde, ze hadden wat mij betreft best een grotere rol mogen krijgen. De charme van Gord zit vooral in de uitdaging. Gord is een spel dat van alle kanten uitdaagt en je weinig rust geeft, ook de side missions geven een hoop extra uitdaging. De grauwe ruige wereld van Gord geeft je echt de indruk dat het niet nog miserabeler kan en je raakt soms toch best gehecht aan je dorpelingen. Gord heeft potentie als nieuwe naam binnen de colony sims, maar voorlopig laat ik het toch nog even links liggen. Puur omdat het spel voor mij te veel aan micromanagement vraagt. Mocht micromanagen je ding zijn dan is Gord echt iets voor jou.