Station To Station

Zet je conducteurpet op voor Station To Station. Dit nieuwe puzzelspel waarin je verschillende treinverbindingen moet maken is van Nederlandse makelij. Voor de Utrechtse gamestudio Galaxy Grove is dit hun eerste uitgebrachte spel. Station to Station is een spel gemaakt met voxel art (Minecraft blokken stijl) met een relaxte sfeer en uitdagende puzzels. Maar kan Station to Station zich mengen met reuzen in dit genre zoals Dorfromantik of Islanders?

Station To Station is een spel om lekker een mok thee bij te nemen met een paar koekjes. De sfeer is erg rustgevend en je kunt alles lekker op je eigen tempo doen. Na de eerste paar levels die eigenlijk werken als tutorial word je al snel ingezet om een aantal logistieke uitdagingen op te lossen. Het spel begint vrij simpel. In het begin bouw je bijvoorbeeld een treinstation bij de boerderij, vervolgens wordt het graan per vrachttrein naar de molen gebracht en het meel moet ten slotte per vrachttrein naar de bakker worden bezorgd. Je krijgt hiervoor een bepaalde hoeveelheid geld aan het begin van elk level en in elk level zijn er ook een bepaald aantal gebouwen die met elkaar verbonden moeten worden. Voor elke trein die ergens goederen aflevert krijg je eenmalig een som geld betaald waardoor je weer verder kunt bouwen. Het is aan de speler om het spoornetwerk zo effectief mogelijk te laten opereren met zo laag mogelijke kosten voor de aanleg van de infrastructuur.

Station to Station

Station To Station maakt gebruik van de voxel art stijl (waar onder andere Minecraft van bekend is). Hier moet je wel van houden. Ik ben persoonlijk geen hele grote fan van deze stijl maar geef eerlijk toe dat het voor Station To Station zijn charme heeft. Het is leuk om in te zoomen op je treintjes als ze wederom met een lading vracht richting het volgende station gaan. Elk gebouw dat je aansluit op het netwerk en waarvan de transportlijn compleet is komt als het ware tot leven. De omgeving begint grijs en grouw, maar dan krijgen de bomen kleur, gaan de lichten aan en gaat de trein rijden. Als je alle mogelijke gebouwen hebt aangesloten krijg je weer een aantal nieuwe gebouwen die op het netwerk moeten worden aangesloten. Niet alle gebouwen zijn aan het begin van het level bekend en dit is precies wat het spel soms behoorlijk uitdagend kan maken.

Als je net een goederenlijn af hebt kan er bijvoorbeeld een stad op de kaart terecht komen. Steden hebben andere vereisten, zij accepteren alleen maar een afgemaakt product en passagiers. Het is dus niet mogelijk om hier hout naar toe te brengen, maar bijvoorbeeld alleen maar het meubilair dat gemaakt is in de timmerfabriek. In Station To Station hebben stations maar twee spoorbanen naast elkaar, dit houdt in dat je eigenlijk effectief maar twee lijnen aan elkaar kan koppelen. Het is dus belangrijk dat je je goederenstroom dusdanig goed op orde hebt dat je met een baan alle goederen naar een stad kan brengen. De andere baan kun je dan gebruiken om een passagierslijn van te maken zodat je alle steden van een passagierslijn kunt voorzien.

Station to Station

Station To Station heeft meerdere werelden om in te spelen. De ene wereld is een vrij vlakke bosrijke omgeving die je in Europa veelvuldig ziet. Een andere wereld is bijvoorbeeld een rotsachtige woestijn met hoge kliffen gebaseerd op het Amerikaanse westen en zul je meer afhankelijk zijn van bruggen. Ook is de industrie en dus de vraag van de steden in iedere wereld weer anders en word je uitgedaagd om je bouwstijl te veranderen. Persoonlijk vond ik de verschillende werelden fijn om te spelen aangezien het anders vrij snel een eentonig spel word, maar ik had alsnog wel graag iets meer werelden willen zien.

Station to Station is meer dan alleen stations bouwen en deze op elkaar aansluiten, zo moet je ook handig gebruik maken van een aantal kaarten die je per level tot je beschikking krijgt. Deze kaarten zijn eenmalige modifiers die er bijvoorbeeld voor zorgen dat je maar de helft betaald voor een spoorweg die je op dat moment wil aanleggen of je kunt er een kruispunt mee bouwen. Er is ook een kaart die ervoor zorgt dat bruggen op een traject maar de helft kosten. Het is in de meeste levels noodzakelijk om je kaarten zo goed mogelijk te gebruiken om het level te kunnen halen. Zoals al eerder gezegd krijg je voor elk aangesloten gebouw een som geld. Het meeste geld kun je verdienen door een stad of een eindproduct (bijvoorbeeld een timmerfabriek of een staalfabriek) als laatste op de lijn aan te sluiten. je krijgt hierdoor een zogeheten 'Stack Bonus'. Hoe meer grondstoffen je in een keer bij een eindstation aflevert hoe meer bonus je krijgt. Voor een staalfabriek heb je bijvoorbeeld kolen en ijzererts nodig. Dit breng je vervolgens naar een fabriek die gereedschap maakt, daarna breng je pas het afgemaakte product naar de stad. De hoeveelheid munten die er op je beeldscherm verschijnen doen voelen alsof je de jackpot wint op de eenarmige bandiet op de kermis.

Station to Station
Verder zijn er in elk level speciale missies te halen als extra uitdaging. Een 'Cash Goal' en een 'Star Goal' Deze speciale missies zijn niet verplicht om een level te halen maar leveren je bijvoorbeeld wel een achievement op. Zo zijn er missies als: speel het level uit zonder bomen te moeten kappen, zorg ervoor dat je meer dan 1000$ overhoudt aan het einde van het level, speel het level uit zonder bruggen te bouwen of leg een spoorweg aan die meer dan 500$ kost. Nu klinkt dit op zich best makkelijk maar deze extra uitdagingen zijn makkelijker gezegd dan gedaan.

Station To Station is een leuk rustgevend spel om te spelen en de levels geven uitdaging genoeg om je te laten nadenken. Ook geven de extra uitdagingen een leuke twist aan het spel, aangezien sommige levels wel echt moeilijk zijn om uit te spelen als je bijvoorbeeld geen bruggen mag bouwen. Ook biedt Station To Station eindeloze replay value door de custom scenarios die je kunt spelen. Hierin kun je zelf bepalen in welke map je wil spelen, welke goederen je moet vervoeren en wat het einddoel is. Het is een vrij minimalistisch spel dus verwacht geen extreem grote spoornetwerken die je vroeger in Transport Tycoon aanlegde.

Station to Station

Conclusie:
Station To Station
geeft uitdaging genoeg maar is nooit echt heel moeilijk. Het is gewoon een erg leuk spel die je eventjes een paar uurtjes tussendoor kan spelen om lekker bij te relaxen. De leuke werelden komen mooi tot leven naarmate je verder speelt en de voxel art stijl heeft zijn charme. De perfectionisten onder ons kunnen zich lang vermaken door te proberen alle uitdagingen te halen en het perfecte spoor netwerk aan te leggen.