Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4 - Road to Boruto

Vorig jaar, rond deze tijd, kwam Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4 uit. Grafisch is het tot op heden nog steeds een van de mooiste anime-style games op PlayStation 4. Het was het slotstuk van Naruto, want zijn verhaallijn is gestopt in de manga en dus ook anime. Nu komt er een uitbreiding uit in de vorm van Road to Boruto. In deze uitbreiding gaan we spelen met Boruto, de zoon van Naruto. In de nieuwe mangaserie zijn we eigenlijk pas net op weg met Boruto, maar CyberConnect2 vond het al tijd voor een uitbreiding in de verhaallijn van hun Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4. Is dit een goede zet geweest of hadden ze beter kunnen wachten op meer materiaal?

Elke Naruto-fan die de basisgame bezit zal maar al te graag zijn tanden bijten in deze DLC. Je krijgt er namelijk een stuk verhaallijn en natuurlijk enkele nieuwe personages bij. Net zoals in het origineel is er een adventure-modus, waarin je vooral rondom de Hidden Leaf Village rondrent om verder te raken in de verhaallijn. Dat heb je ook zo gedaan, want in enkele uren ben je wel op het einde van dat toegevoegde verhaal. Een beetje kort dus.

Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4: Road to Boruto - Fighting (Foto: Bandai Namco)

Het verhaal zelf Road to Boruto wordt weer fantastisch gebracht. De cutscenes zijn weer van hoog niveau: snel, vloeiend en goed voor het opwekken van epileptische aanvallen. Net zoals de gevechten zelf, want CyberConnect2 laat zien waar ze verdomd goed in zijn: anime-actie enorm mooi in beeld brengen, ook als je zelf aan het vechten bent. Vooral leuk is de spectatormodus in multiplayer: het is echt geen straf om aan de zijlijn te moeten kijken naar de anime-fighter. Deze is nu ook aanwezig in de basisgame, Road to Boruto heb je niet per se nodig. De nieuwe personages zoals Mitsuki hebben net zoveel aandacht gekregen in de animaties als alle al bestaande cast. Ook bestaande personages zoals Boruto Uzumaki en Sarada Uchiha die je als pre-orderbonus van de basisgame kon krijgen hebben een nieuwe moveset gekregen.

Was die aandacht ook maar in andere mogelijke verbeteringen gestoken. Het is bijvoorbeeld raar dat je wel tegen allerlei nieuwe vijanden mag vechten, maar deze op geen enkele manier kunt unlocken. Ook de nieuwkomers moet je eerst vrijspelen, voordat je ze in andere game-modi mag gebruiken. Niet dat het een ramp is, maar sommige mensen willen misschien meteen zich uitleven in multiplayer-modi. Die zullen toch eerst de verhaallijn moeten volgen, 'gelukkig' is deze erg kort. Over multiplayer-modi gesproken: er is nu een 8-player endless match toegevoegd die tegelijkertijd ook in de basisgame is gepatched.

Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4: Road to Boruto (Foto: Bandai Namco)

Naast het verhaal zijn er nog zijmissies en enkele geheimen te vinden. Het is meer van hetzelfde en de zijmissies zijn echt amper boeiend te noemen. Het is echt puur om wat extra tijd te verdoen, maar die gebruik ik liever voor interessantere dingen dan "haal dit op". Dat is jammer, want het enige dat je nog rest is vechten om de al gedane opdrachten in S-Rank te krijgen en je galerij weer vol te krijgen met de nieuwe items. In de originele game waren de zijmissies optioneel te noemen, maar voor een uitbreiding die niet goedkoop is en de verhaalmodus in enkele uren uit te spelen is, is er te weinig content om echt interessant te blijven.

Road to Boruto blijft toch ietwat karig voor twintig euro. Het lijkt alsof CyberConnect2 het zich nogal gemakkelijk heeft gemaakt door eigenlijk niet echt vooruit te gaan. Wat er is gedaan is exact hetzefde als in de basisgame. Natuurlijk zijn een stuk verhaal en nieuwe personages altijd welkom, maar het een is te kort en de anderen eigenlijk te weinig omdat er wel vijanden zijn toegevoegd die ook speelbaar hadden kunnen worden gemaakt. Grafisch is het nog steeds top, en nog steeds zijn de zijmissies in de adventure-modus saai. Je weet wat je krijgt voor je geld, CyberConnect2 heeft niets gedaan om er bijvoorbeeld nieuwe gameplay-mechanieken of verbeterpunten in te stoppen. Wie weet gaan ze wat doen met de rest van de anime van Boruto, dat ondertussen gewoon verder gaat in 2017. Maar wat het ook is, er mag wat meer moeite in gestopt worden.

• Grafisch weer prachtig
  • Nieuwe personages
  • Nieuw verhaal