Beatbuddy: Tale of the Guardians

In augustus 2013 kwam het ritme-platform-spel Beatbuddy: Tale of the Guardians uit op pc. De reviews waren positief en ze werden bedolven onder de prijzen. Nu brengt ontwikkelaar Threaks Beatbuddy, na iOS en Android, ook naar Wii U en Xbox One.

In Beatbuddy ben je een blauwe guardian met een grote koptelefoon en moet je jouw onderwaterwereld redden. Je reist door de gevaarlijke oceaan met krabben, agressieve vissen en vijandige soldaten van de slechte Maestro op zoek naar je zussen. Je lost omgevingspuzzels op om je reis te vervolgen, maar doe dat wel op de maat van de muziek. De besturing van Beatbuddy is makkelijk, maar het draait juist om de timing. Voor degenen met een ritmische stoornis: gewoon goed letten op de omgeving geeft je ook aan wanneer je het best actie kunt ondernemen. Gedurende sommige levels heb je een onderzeeër en het wordt pas echt leuk als je onderzeeër ook een mitrailleur krijgt. Je onderzeeër kan alleen snel bewegen op de tweede tel; als je licht headbangt dan is dit trucje makkelijk te doen. Of je kiest ervoor om met een slakkengangetje door het level te gaan natuurlijk.

Knallen maar!De omgevingen zijn met de hand geschilderd en de cartoony stijl spreekt mij wel aan. De doelgroep lijkt door deze stijlvorm meer voor kinderen te zijn, maar de puzzels zijn in de latere levels pittig genoeg om volwassen hersenen te laten kraken. Het zijn platformpuzzels met de bekende verborgen bonuspunten. De verschillende levels zijn ook werkelijk anders en de achtergrondmuziek is steeds van een andere band. Zo heb je ook echt een unieke sfeer bij elk gebied.

Het spel zit bomvol muziek die speciaal voor Beatbuddy is geschreven. Om de stemmen weer te geven, wordt er gebruikgemaakt van een gemompel, zoals in Magicka waar deze techniek al eerder met succes is toegepast. Het verhaal is standaard, wat platformers betreft. Jij moet helpen de wereld te redden. Je hebt een oude gast genaamd Clef, die je af en toe ‘helpt’, maar jij doet uiteraard al het werk. De oceaan zit vol met rare kogelvissen, scherpe uitsteeksels en barrières waar je als een kanonskogel doorheen moet breken. Er zijn machines die de hele wereld 90 graden draaien, deuren die alleen openen met een sleutel en altijd bemoedigend advies van Clef.

In de jungleHelaas kan na een tijdje de verveling toeslaan. De puzzels worden behoorlijk groot en uitgebreid, maar daardoor ook omslachtig om op te lossen. Vaak laat de oplossing zich wel raden, maar is het veel ‘werk’ om alle factoren in een level goed te krijgen. Een spel mag niet aanvoelen als werk, dat is dodelijk voor je motivatie. Sommige acties moet je vaker in een level uitvoeren en die herhaling kan ook storend zijn. De doordringende bas kan ook vervelend worden als je te lang bij een puzzel met bastonen blijft vastzitten. Het irriteert jou, omdat je timing niet goed genoeg is en het werkt je huisgenoten op de zenuwen, want die bas bonst bruut.

in de pijpen

Beatbuddy: Tale of the Guardians is zeker de moeite waard als je van platformgames houdt. De wereld is grafisch prachtig, de muziek is afwisselend en het verhaal is boeiend genoeg. Helaas zijn de puzzels soms wel erg groots opgezet. Als je niet zeker weet of het spel iets voor jou is, je kan via Steam een gratis demo downloaden.

Beatbuddy: Tale of the Guardians is verkrijgbaar op iOS, Android, pc, Mac, Linux en nu dus ook op Xbox One en Wii U.

• Prachtige, afwisselende omgevingen
  • Leuke muziek