Warhammer: Chaosbane

In de wereld van ARPG’s hebben we allerlei kloons van Diablo II die hun best doen deze game te overtreffen. Ontwikkelaar Eko Software gaat daar niet voor. Hun doelstelling was simpel: maak een ARPG in een Warhammer-jasje. Dat project is geheel en al geslaagd!

Warhammer: Chaosbane is niet origineel en pretendeert dat ook niet te zijn. Voor de liefhebbers van het ARPG-genre is dit een welkome toevoeging om ons bezig te houden. Alles, van de graphics tot verhaal en de gameplay komt bekend voor van jaren terug. Dit is een leuke onderhoudende game, waar je an sich op het eerste oog weinig aan kunt afdingen. Het voordeel van alle gebaande paden te volgen is, dat je altijd wel een redelijk goede game hebt. Het nadeel is natuurlijk hoe je mensen overtuigd te betalen voor dezelfde spelervaring in een iets ander jasje.

Warhammer: Chaosbane
De vier helden

Het verhaal
Er zijn vier speelbare personages in Warhammer: Chaosbane: Elontir de mage, Konrad Vollen de soldaat, dwerg Bragi Axebiter en boogschutter Elessa. Ieder heeft een eigen lange intro om uit te leggen hoe zij in het epos verzeild zijn geraakt. De introducties bestaan uit een voice over met licht geanimeerde afbeeldingen. Er zijn koninkrijken met elkaar in oorlog, als een generaal uit Chaos genaamd Asavar Kul de wereld aanvalt. Onder de bezielende leiding van Magnus verenigen de volkeren zich om een vuist te maken tegen de demonische kolonisten. Het spel volgt het bekende verhaal van Warhammer, maar de strijd in Nuln verloopt net even anders. Het is aan jou als held om Magnus bij te staan en Chaos te temmen.

Uiterlijk en Graphics
Helaas is er geen manier om het uiterlijk van je held aan te passen. Je moet het dus doen met hun standaarduiterlijk. Natuurlijk verandert dit automatisch met het verschillende uiterlijk van je pantser, maar het is altijd fijn om de kleur van je ogen te bepalen. De graphics kunnen, zoals gezegd, beter. Er zijn naar mijn smaak net iets te veel kartelrandjes te zien.

Warhammer: Chaosbane
Inventaris-systeem

User interface
De opbouw van het spel en de users interface laten erg denken aan de Van Helsing­- gamereeks. Je bestuurt je personage met je joystick en je inventaris is ingedeeld als een cirkel. Alle conversaties zijn ingesproken en draaien gewoon op de ingame engine. Grotendeels komt alles terug wat je van een ARPG kent. Je hebt rechtsboven in de hoek een minikaartje, maar deze kun je niet groter maken om een heel level te zien.

Gameplay
Zoals je gewend bent ga je op verhaalmissies waarbij je hordes aan vijanden afslacht. Daarbij valt er hopen loot in de vorm van wapens, pantser en edelstenen. Jij zoekt de beste combinaties en neemt als een stofzuiger alle andere troep mee. In de levels zijn ook kruiken te vinden met goud erin. Terwijl je door de kerkers zwerft, wordt je steeds sterker en krijg je steeds meer vaardigheden. Eén van de pluspunten aan Warhammer: Chaosbane is dat je personage automatisch op de juiste persoon mikt. Er wordt dus continue op rondrennende doelwitten gemikt, zonder dat je actief in die richting hoeft te kijken.

De hub-steden
Je begint in de stad Nuln, waar je op zoek gaat naar de oorsprong van de Chaos-aanval. Vanuit Nuln doe je uitvallen naar de vijand. Je strijd voert je steeds verder door het hele land. In iedere stad die je verkend is er een plek om je verouderde spullen en troep te dumpen, je persoonlijke voorraad te beheren en om op expedities te gaan. De omgevingen van Warhammer: Chaosbane veranderen met de stad mee. Dit betekent ook dat veel onderdelen van een stad terugkomen in de meeste van de missies van die stad. Dat is jammer. Anderzijds motiveert dit ook om zo snel mogelijk door het verhaal te racen om ook in andere omgevingen dood en verderf te zaaien.

Warhammer: Chaosbane
Archetype Abilities

Opbouw skills
De pacing in Warhammer: Chaosbane zit goed in elkaar. Bij een game als Pagan Online vond ik dat je jouw nieuwe vaardigheden iets te snel kreeg zodat je er niet aan kon wennen. Hier krijg je stukje bij beetje meer krachten en dat maakt je goed bekend met de sterke punten van je klasse. Iedere klasse heeft een archetype ability die echt bijzonder is. Zo kan de mage vuurballen afschieten en ze daarna besturen over het strijdveld. De soldaat beukt zijn schild in een willekeurige richting en de boogschutter rolt snel weg. Tip van mij: speel met meerdere personages tot level acht à tien. Dan weet je zeker welke jou het beste ligt. Vanaf level acht worden de skills namelijk echt leuk!

Warhammer: Chaosbane
De God Skill Tree

Voordeel en Nadeel skills
Het voordeel in Warhammer: Chaosbane is dat je vaardigheden kan activeren, versterken  maar ook kunt uitzetten. Zo heb je de kans om alle bijzondere skills een keer te testen. Natuurlijk zit de game zo in elkaar dat je net te veel vette mogelijkheden hebt om tegelijk te activeren. Zo worden je keuzes belangrijk. Vanaf level 16 heb je ook de god skill tree, waarmee je zelf kan kiezen welke extra passieve bonussen je personage heeft. Het nadeel is, dat er zoveel verschillende opties zijn hoe je jouw personage uitbouwt. Helaas kun je geen favoriete speelstijlen opslaan voor ieder personage. Je moet dus alles weer opnieuw instellen voor die specifieke irritante vijand of boss fight.

Warhammer: Chaosbane
Alle troep in 1 keer weg

Liefdadigheid
Het enige bijzondere dat Warhammer: Chaosbane heeft, is dat je ongewenste artikelen niet verkoopt in een winkel, maar doneert aan de Collectors’ Guild. Hiermee bouw je reputatie op en met ieder hoger level aan reputatie krijg je een grotere beloning. Het voordeel is, dat je desgewenst in een zwik alles kunt dumpen wat je niet actief draagt. Dit kun je instellen bij ‘quick trade’, maar soms zijn je instellingen hiervoor verdwenen. Een vervelend bugje. Het reputatie-systeem geldt voor al je helden, dus dat niveau bouwt zich heel snel op. Je kan genoeg meezeulen, dus dat wil wel.

Voorraadkist
Echt mooie spullen kun je bewaren in je voorraadkist. Deze wordt gedeeld door al je helden, dus dat is handig. Helaas zijn alle wapens, pantser en zelfs juwelen klasse-afhankelijk. Je kan dus alleen iets delen met een ander personage als het dezelfde klasse heeft (en zijn / haar level hoog genoeg is). In de praktijk kun je dus niet een zwakke soldaat snel sterker maken dankzij de juwelen van je brilkante boogschutter. Dit vind ik een groot gemis aan een gedeelde voorraadkist.

Warhammer: Chaosbane

Doodgaan
Mocht je onvoorzichtig zijn en doodgaan, dan kost het je geld of edelstenen om op dezelfde plek terug te komen. Gelukkig niet al te veel, maar je merkt het wel. In boss fights kun je niet betalen om terug te komen. Als je alleen speelt, dan kun je een boss fight opnieuw proberen. In multiplayer kun je alleen opgeven of wachten tot een medespeler je weer tot leven wekt.

Multiplayer
Helaas laat Eko Software de meeste steken vallen bij het multiplayer-gedeelte. Dit lijkt er wel in alle haastigheid toegevoegd, want de meest elementaire onderdelen ontbreken. Je kan aangeven dat je alleen wilt spelen, met vrienden of met iedereen die er zin in heeft. Dat is alles. Als je met iemand anders mee wilt doen, dan zoek je een online game. Je krijgt vervolgens de eerste de beste game voorgeschoteld. Je kan niet zien wat voor level je host heeft, waar deze in het verhaal zit, op welke moeilijkheidsgraad deze speelt of hoeveel ping er is. Je kan jezelf gelukkig wel laten transporteren naar het gebied waar je metgezel aan het ronddwalen is. Vaak word je samen met iemand gezet die niet zo ver is als jij in het verhaal. Mocht de verbinding verbreken, wat regelmatig gebeurt, dan mag je op zoek naar een andere groep. Ik heb dus hele stukken steeds opnieuw gespeeld.

Warhammer: Chaosbane

Moeilijk samen
Terwijl je samen de krachten van Chaos aan het decimeren bent, kun je niet zien hoeveel gezondheid de anderen hebben. Ook alleen als je redelijk bij elkaar in de buurt staat, kun je zien waar de ander op het mini-kaartje is. Er zijn geen emoji’s of standaard-uitspraken ingebouwd in Warhammer: Chaosbane. Iemand bedanken of om hulp roepen is er dus niet bij, als je geen microfoon hebt aangesloten.

Lag bij drukte
Als je met meerdere spelers door het scherm aan het rennen bent, dan neemt de lag wel toe. Dit is het beste te merken bij het breken van kruiken: het goud valt er tijdens multiplayer vaak met enige vertraging eruit. Bij grote gevechten is het soms moeilijk om spullen op te rapen van de grond.

Geen scaling
De vijanden in een gebied zijn en blijven dezelfde of je nu alleen speelt of met anderen. Het level van je vijanden verandert ook niet als jij opeens een hoger level bent. De hoeveelheid goud die je ontvangt wordt wel minder, maar de loot die je krijgt blijft op jouw eigen niveau. Als je dus een oud level opnieuw moet doen, omdat je groepsgenoten nog niet zo ver in hert verhaal zijn, dan is dat dus altijd beresimpel. Je kan het geld laten liggen, maar de spullen die je vindt daar heb je wel wat aan. Het grote nadeel is dat je weinig uitdaging hebt als je met anderen de hort opgaat. Een boss fight waar ik wel een kwartier over deed en net niet haalde, was met drie anderen erbij binnen acht seconden achter de rug. Je kan dus met een stel vrienden zo door de hele game heen sprinten.

Warhammer: Chaosbane

Veel gamers, weinig tijd
Zodra je met anderen ten strijde trekt, heb je haast. Iedereen wil zo snel mogelijk door het verhaal komen en je rent daarom kriskras door de levels heen. Met anderen in een groep krijg je een hoop extra xp, ook al heb je een level al gedaan. Je hebt vaak nog net de tijd om ongewenste zooi te doneren aan de collectors, maar niet om je nieuwe skills te selecteren. Alle interacties in het verhaal worden natuurlijk overgeslagen en je harkt xp als een bezetene.

Laadtijden en bugs
Om naar een level te gaan, naar een medespeler of een nieuwe stad, dan heb je laadtijden. Deze kunnen uiteenlopen van kort (minder dan 20 seconden) tot lang (meer dan 30 seconden). Dit varieert erg. Ook zijn er hier en daar bugs te vinden. De meeste bugs worden vast in de komende weken gepatcht en de laadtijden worden zeker korter, maar het is niet zo netjes.

Variatie
Niet alles in Warhammer: Chaosbane is recht toe, recht aan. Tijdens sommige missies moet je iets doen binnen een bepaalde tijd. In expedities kan er een tijdelijk event voorbijkomen waarbij je extra xp kan verdienen met het elimineren van bepaalde tegenstanders. Er zijn ‘boss paths’, maar dit zijn gewoon boss fights die je opnieuw kunt doen. Relic Hunt laat je jagen op mooie items in willekeurige omgevingen. Het filmpje onder deze review licht je opties toe, alsook wat er nog aan DLC uitkomt voor Warhammer: Chaosbane.

Als je wilt weten of Warhammer: Chaosbane de moeite waard is, dan hangt het er sterk vanaf wat je zoekt in een game. Wil je een degelijke ARPG in de klassieke Warhammer-stijl, dan zit je goed. Wil je een vernieuwende ARPG, innovaties en een gelikte interface, dan kun je beter even verder kijken. Voor gamers die houden van couch coop is het een heerlijke game met bergen loot en massa’s xp. Solo-spelers hebben een goed gebalanceerde ervaring met genoeg uitdaging. Degenen die waarschijnlijk wat tekortkomen zijn gamers die met onbekenden de wereld met grof geweld wat vreedzamer willen maken.

• Vertrouwde, degelijke gameplay
  • Goede opbouw van skills
  • Echt verschillende klassen