Venineth

De meeste puzzelgames zijn bedoeld als een leuk tijdverdrijf tussen je bezigheden. Sommige daarentegen vragen je volledige aandacht en toewijding. De Poolse game Venineth hoort duidelijk tot de laatste categorie. Het is een pittige game met steeds meer uitdaging en eindeloze screenshot mogelijkheden.

Gameplay
Je rolt als een bal door buitenaardse landschappen en lost puzzels op. Er zijn liften, poorten, knoppen, portals en vooral veel dodelijke obstakels. Je zoekt op iedere planeet naar een punt waar je verder komt. Wat het uitdagender maakt, is dat je geen aanwijzingen krijgt wat je moet doen. Dit maakt het ondoenlijk voor sommigen en uitdagend voor anderen. Als je goed oplet dan kom je er altijd wel uit. Je kan de bal besturen met je toetsenbord of met je controller.

Andere natuurkunde
Er komen wel wat natuurkundige uitdagingen om de hoek kijken. De zwaartekracht is iets minder dan op aarde, wat het sturen een beetje verraderlijk maakt. Jij als bal hebt ook last van je eigen traagheid (inertie). Het is door je massa en snelheid moeilijk om bij te sturen als je vaart hebt. Denk maar aan een vrachtwagen die op de snelweg opeens ergens voor moet uitwijken. Je kan enigszins sneller bijsturen door het cameraperspectief te draaien. Je bal stuitert ook meer dan je zou verwachten van een log object. Dit maakt het manoeuvreren op de smalle balkjes boven een lava-zee extra uitdagend.

Venineth knop
Een knop die de omgeving verandert

Nog een keer
In het begin rol je heel weifelend over de balkjes en probeer je vooral de bal te controleren. Je gaat natuurlijk vaak ‘dood’, maar dat maakt niet uit. Je hebt namelijk oneindige levens. Als je bal verloren gaat, dan kom je heel dichtbij weer terug in de game. Als je eenmaal vertrouwd bent met de game, dan race je over de balken heen en weet al instinctief waar het volgende punt is waar je veilig terugkomt. Heb je dat punt gehaald, dan ben je alsnog veilig. Er is ook een ‘respawn-knop’, waarmee je direct teruggezet wordt. Handig voor die momenten wanneer je onbedoeld van een berg af stuitert.

Venineth menu
Veel symbolen in het menu

Minimale interface
Venineth heeft een minimale interface en HUD. Dit maakte in de bèta-versie navigatie onnodig moeilijk en irritant, omdat je niet weet wat de symbolen betekenen. Bij het starten van een level waar ik was gebleven, drukte ik op het verkeerde symbool. Ik mocht het level dat ik bijna af had, opnieuw beginnen. Toen ik op een ander symbool drukte, was de hele game gewist. Gelukkig is de uiteindelijke versie een stuk duidelijker in opzet.

Soundtrack
De muziek wordt omschreven als space-ambient en dat dekt wel de lading. Ik zou dit nooit opzetten om naar te luisteren, maar het past vreselijk goed bij de sfeer van de game. Venineth is voor mij beduidend minder leuk zonder deze muziek. De sfeervolle spacey tonen maken als het ware duidelijk wat je bal ervaart in de omgeving. Alsof het de mogelijke emotie van je balletje weergeeft, die af en toe verbaasd om zich heen kijkt of gewoon vrolijk aan het rollen is.

Venineth lava
Lava is dodelijk

Checkpoints
In de verschillende levels die je speelt zijn er checkpoints. Als je Venineth afsluit en opnieuw opstart dan kom je dus hier terug. Helaas weet je als speler niet waar de checkpoints precies zitten. Bij de grotere levels zijn er gelukkig erg veel checkpoints om je de moed niet te laten verliezen.

Screenshot Extravaganza
Er zijn steeds momenten dat je een screenshot wilt maken, omdat het landschap en uitzicht zo mooi zijn. Games zoals Journey en Bound hadden een soortgelijk effect. De afbeeldingen bij de review zijn dus maar een klein sample van de overdaad aan screenshots die ik heb. De levels hebben ieder een ander thema en bijbehorend kleurenpalet. Gek genoeg is er geen mogelijkheid om je camerastandpunt aan te passen.

Extra’s
De levels en de puzzels zijn steeds heel anders. Er zijn bijvoorbeeld portals die je bal kunnen laten veranderen van materiaal en eigenschappen. Je kan bijvoorbeeld veranderen in een lava-bal. Hiermee kun je op de lava rollen en bepaalde barrières breken. Als lava-bal kun je helaas niet met een lift, dus om weer verder te komen moet je jezelf weer terug veranderen. Er zijn verdwijnende platformen waar je snel overheen moet, zonder te weten waar het volgende platform is. Daarnaast heeft Venineth heeft hier en daar verborgen secrets. Venineth liet mij af en toe terug denken aan de PlayStation-klassieker Kula World, maar dan op een grote planeet.

Venineth secret
Een goed verstopt secret

Bugs
Er zitten bugs in de game. Denk dan vooral aan onzichtbare barrières en hobbels. Als je in een hoek springt, dan zie je opeens wat er aan de andere kant van de muur is (clipping). Ook vindt Venineth het niet leuk als je veel Alt-Tab doet (naar een ander scherm gaan, terwijl je de game aan het spelen bent). De soundtrack of de controller-besturing kan dan opeens wegvallen. Eerlijk is eerlijk: ik speelde de bèta en dat betekent dat veel bugs opgelost kunnen zijn. Ik moet ze alsnog even vermelden.

Venineth is een prachtige game die je steeds laat wisselen tussen momenten van frustratie (als je bal weer eens naar beneden stuitert) en momenten van voldoening als je een lastige puzzel toch oplost. Dit is geen casual game, maar echt een spel voor doorzetters. Je kan ons interview met de ontwikkelaars hier lezen.

Venineth is sinds 16 april verkrijgbaar voor pc (Windows). Tot 23 april krijg je 10% korting.

Venineth

• Erg uitdagend