CD: I Am Oak - Ols Songd

I Am Oak is een band uit Utrecht, gevormd rondom de singer-songwriter Thijs Kuijken. De groep werd in 2010 bekend toen het zogenaamde debuutalbum On Claws verscheen, maar wat veel minder mensen weten is dat de groep al in 2008 een cd in eigen beheer uitbracht, getiteld Ols Songd. Toen Kuijken jaren later de opnames terugluisterde besloot hij dat er toch iets met de liedjes gedaan moest worden. Na het nodige werk aan de oude nummers werd de volgorde van de liedjes aangepast en zo is er nu een nieuw album, getiteld Ols Songd.

I Am Oak - Ols Songd

Vanaf juni 2013 was de muzikant in Studio Patrick in Utrecht te vinden en in de daaropvolgende vijf maanden werden de 11 liedjes in een nieuw jasje gegoten. Mensen die de groep wel eens hebben zien optreden zullen op dit album wel de nodige bekende nummers tegenkomen. Zo stonden liedjes als 'Birches', 'Honeycomb' en 'Cauliflower' al jaren op de setlijsten van de groep. Voor degenen die nog niet zo bekend zijn met de muziek van I Am Oak; de groep maakt ingetogen popliedjes met een scherp randje. De muziek laat zich ook niet gemakkelijk in een hokje stoppen. Zo klinken Kuijken en zijn band op het ene moment behoorlijk folk-achtig, om vervolgens poppy of jazzy uit de hoek te komen.

I Am Oak wordt al in vele landen als één van de betere Nederlandse folkacts gezien en op Ols Songd laat de groep duidelijk horen dat ze dat predicaat zeker waard zijn. Het geluid van I Am Oak is authentiek en klinkt ouderwets vertrouwd maar tegelijkertijd horen we ook een band met een zeer eigenzinnig geluid. Fans van het eerste uur die de cd uit 2008 ook in de verzameling hebben staan zullen bij het beluisteren van dit album wel even moeten wennen bij sommige nummers. Zo is een nummer als 'Yojihito' behoorlijk geëvolueerd sinds 2009.

Ols Songd van I Am Oak is weer zo'n prachtig audiopareltje van Snowstar Records, het fijne onafhankelijke label waarop we vorig jaar ook al mooie albums zagen verschijnen van onder meer Herrek, Kim Janssen en Town of Saints. Vorig jaar vierde het label haar tienjarige bestaan met een groot feest in Tivoli in Utrecht, waar I Am Oak al een voorproefje van het nieuwe album gaf.

Ook te koop op ouderwets vertrouwd vinyl

Ben je benieuwd hoe I Am Oak live klinkt dan zul je nog even wat geduld moeten hebben. Vanaf eind februari is Thijs Kuijken namelijk in zijn eentje op tournee in Duitsland en is in vijftien dagen in evenveel duitse plaatsen te zien, samen met Geert van der Velde (The Black Atlantic). Vanaf 21 maart is I Am Oak weer live te aanschouwen in Nederland, met concerten in onder meer Middelburg, Leiden, Rotterdam, Utrecht, Zwolle en Amsterdam. Voor degenen die niet zolang willen wachten is er nu het album Ols Songd.