Baldur's Gate Enhanced Edition

Een veel gehoorde opmerking van geroutineerde gamers is tegenwoordig 'alle nieuwe games zijn te kort en vooral te makkelijk', uitzonderingen zoals Dark Souls natuurlijk daargelaten. Heb je deze gedachten ooit gehad? Heb je je altijd al afgevraagd waarom die gamers dat altijd roepen? Vind je het niet vervelend om zo nu en dan grote stukken tekst te lezen? Dan is Baldur's Gate Enhanced Edition de perfecte game voor jou!

Het origineel verscheen in 1998 als een briljante Dungeons & Dragons-ervaring en na 15 jaar is Baldur’s Gate nog steeds een titel van ongekende kwaliteit. Vandaag de dag is het nog steeds één van de belangrijkste en invloedrijkste rpg’s ooit ontwikkeld. De ontwikkelaars van Baldur's Gate Enhanced Edition wisten dit natuurlijk ook en hebben er ook wijs aan gedaan om niet te veel te knoeien met het origineel.

Dat wil niet zeggen dat ze helemaal niets hebben veranderd. De Enhanced Edition heeft namelijk een aantal nieuwe onderdelen een tutorial-mode waarin de basis van de game uitgelegd wordt door de docent monniken van Candlekeep. In de Black Pits moet je met een groep van zes willekeurige NPC’s steeds moeilijker wordende waves moet zien te overleven.

BGED2
Baldur's Gate Enhanced Edition heeft een aantal visuele upgrades gekregen, waaronder ondersteuning voor hoge resoluties waardoor je een beter panoramisch uitzicht krijgt op de mooie achtergronden en een goed overzicht van de gevechten kunt hebben. Een zoomfunctie voor het snel verschuiven naar een meer “gedetailleerd’ uitzicht van het slagveld. Als je echter te ver inzoomt, worden de graphics wel erg blokkerig, maar aangezien dit niet echt een praktisch doel heeft zul je dit niet vaak tot helemaal nooit gebruiken.

BGED4
Het scherm met de inventaris en het personage is ook opnieuw ingericht om het geheel beter leesbaar te maken en de speler van meer informatie te voorzien betreffende hit points, skills, bonussen en penalties. Ook je journal is beter uitgewerkt en kan je zelf opmerkingen toevoegen zodat het overzichtelijker is wat je moet doen. Er zijn ook nieuwe avatars, character classes en zelfs drie totaal nieuwe personages de Calimshite monk Rasaad yn Bashir, half-elf tovenaares Neera en Dorn Il-Khan een half-orc Blackguard toegevoegd.

BGED3
Aan de gameplay is bijna niks veranderd wat inhoudt dat alle Dungons & Dragons-regels waar de game op gebaseerd is nog volledig aanwezig zijn. Het selecteren van een NPC of een deuropening verliep op de iPad niet helemaal vlekkeloos. Er gebeurde niets omdat de touch focus niet helemaal goed ging. Hier merk je dat een muis toch net iets prettiger is. Het is ook mogelijk om de multiplayer cross-platform samen met pc of android-gamers te spelen. Het grappige is dat bij de netwerk-opties op de iPad ook een seriële verbinding mogelijk is. Een configuratie die we graag eens zouden willen zien.

BGED5
Baldur's Gate is geen makkelijke game en hoewel je vijf verschillende moeilijksheidsniveaus hebt, zal het zelfs op normaal op sommige momenten een flinke uitdaging zijn. Voor een beginner is het misschien moeilijk te begrijpen waarom je als tovenaar vaak moet slapen of wat THAC0 betekent. Maar als je jezelf de tijd geeft om de regels onder de knie te krijgen en doorhebt hoe de controls werken is dit een game die iedere rpg-liefhebber gespeeld moet hebben.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Baldur's Gate!! - Touch focus niet altijd even precies 8,5
+ Trouw aan origineel - Vrij prijzig