Sonic & All-Stars Racing Transformed

Sonic & All-Stars Racing Transformed is geen goedkope Mario Kart-ripoff met een SEGA-brandmerk. Door een soortgelijke aanname heb ik de originele Sonic Racing niet gespeeld. Maak niet dezelfde fout en lees waarom deze sequel de beste kart-game van deze generatie is.

Zodra je echt begint te spelen verdwijnt de gelijkenis met Nintendo's kart-fenomeen al snel de de achtergrond. Sonic Racing Transformed onderscheidt zich met name door zijn hoge, doch eerlijke, moeilijkheidsgraad. De in het oog springende pastelkleuren zijn enorm misleidend, dit is een bikkelharde game. Het komt dichter bij iets als WipEout dan bij de gemiddelde vrolijke kart-game. Een A-ranking vereist perfect gedrifte bochten, geen gemiste boost-panelen en uitgebreide kennis van de racebaan.

Naast de hoge moeilijkheidsgraad zijn de transformerende auto’s het meest opvallend. Soms kom je midden in een race in het water terecht, dan transformeert je raceauto vanzelf in een raceboot. Het overkwam me ook dat een draak een stuk van de racebaan vernietigde. Geen probleem, mijn raceauto veranderde zichzelf in een straaljager zodat ik alsnog verder kon.

Het ter land, ter zee en in de lucht-thematiek kennen we al van Mario Kart 7 en Diddy Kong Racing. Toch voelt het bij Sonic Racing Transformed nog enigszins nieuw. In het water krijg je bijvoorbeeld met onberekenbare golven te maken en het is de bedoeling dat je met je vliegtuig gaat 'risk-boosten': als je een obstakel op het nippertje ontwijkt beloont het spel je met een kleine versnelling.

De 'transformed' in de titel slaat niet alleen op de voertuigen, maar ook op de racebanen. Ik verklapte het al een beetje met het stukje over de draak, maar racebanen ondergaan tijdens de race soms grote veranderingen. In de Skies of Arcadia-baan breekt er bijvoorbeeld plotseling oorlog uit tijdens de derde lap. Het is niet alleen een spectaculair achtergrond voor het racen, er ontstaan ook nieuwe routes.

De banen zijn enorm fantasierijk. Ontwikkelaar Sumo Digital heeft geweldig werk afgeleverd, want ze hebben Golden Axe naar een memorabele racebaan weten te vertalen. De NiGHTS-baan is ook een van mijn favorieten. Net als in de Saturn-game ga je sneller als je door de rode ringen vliegt. De race zelf gaat van prachtige groene landschappen over naar de psychedelische nachtmerrie van een kind.

In de carrièremodus heb je naast de standaard Grand Prix en Time Attack ook een World Tour. In die laatste zul je, door vastgezette races te winnen, personages en tracks vrijspelen. Wat de World Tour bijzonder maakt zijn de speciale uitdagingen, waar het doel iets anders is dan simpelweg een race winnen.

De challenges geven World Tour lekker veel variatie. Zo moest ik bij de Drift Challenge nauwkeurig door bepaalde strepen in de baan driften. Ring Race wil dat je met je straaljager door kleine ringen in de lucht vliegt, binnen een strenge tijdslimiet natuurlijk. In Traffic Attack moet je aan de hand van ninjareflexen je auto door druk verkeer heen zien te racen. Als je het spel dan toch iets mag aanrekenen is dat het even duurt voor een race laadt.

Sonic Racing Transformed bevat een ongegeneerde hoeveelheid SEGA-liefde. Je kunt bijvoorbeeld racen met B.D. Joe van Crazy Taxi of Joe Musashi, lichtjes bekend van Shinobi. Er is zelfs een baan gebasseerd op Billy Hatcher and the Giant Egg, een obscure GameCube-game. SEGA-personages en -games mogen dan een stuk minder bekend zijn dan die van Nintendo, aan fanservice is in dit spel geen tekort.

Het zou geen kart-game zonder wapens zijn. Hier dienen ze alleen niet om je van de laatste naar de eerste plaatst te schieten of dat het je andersom overkomt. Het equivalent van het blauwe schild heet de 'bee swarm': wanneer je het gebruikt verschijnen er een aantal bijen als extra obstakels op het stukje baan waar de eerste plaat(sen) dadelijk gaan komen. Een behendige speler kan echter die bijen gewoon ontwijken.

De multiplayer verdient ook een applausje. Alle modi, waaronder ook Arena Battles natuurlijk, zijn zowel offline als online voor meerdere spelers beschikbaar. Vrienden op de bank kunnen op elk moment de startknop indrukken en met de races meedoen. Het is enorm toegankelijk omdat het in het spel is ingewoven.

Conclusie:
Sumo Digital heeft met Sonic Racing Transformed een ijzersterke game met een eigen identiteit neergezet. Het spel begrijpt zowel singleplayer als multiplayer en biedt genoeg variatie naast het racen. Ik heb nog geen betere kart-game gespeeld deze generatie. Sterker nog, het kan dit meten met de allerbeste racespellen.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Lekker uitdagend - Laadtijden zijn soms een beetje lang  8,5
+ Fantasievolle banen -