New Little King's Story

Elke console of handheld heeft wel een paar van die juweeltjes die bijna niemand heeft gespeeld. Op de een of andere manier slaat het niet aan, ondanks dat iedereen die het speelt razend enthousiast is. Little King’s Story op de Wii was zo’n game. Het krijgt nu een herkansing op de Vita.

Cing, de Japanse ontwikkelaar van de game, staat bekend om andere leuke titels zoals Hotel Dusk en Another Code. Ook al spellen waar gamers blij van werden maar het grote publiek niet wisten te bereiken. Cing werd, misschien als gevolg daarvan, in 2010 failliet verklaard en heeft sindsdien niets meer geproduceerd.

De rechten van Little King’s Story liggen echter bij Marvelous Entertainment. Toch leek een sequel onwaarschijnlijk omdat de makers na de ondergang van Cing aan de slag gingen bij Grasshopper Manufacture. Deze geschiedenis is belangrijk, omdat het verklaart waarom de nieuwe Vita-game is zoals het is.

Requel
New Little King’s Story op de Vita is namelijk iets tussen een sequel en een remake. Het hergebruikt grofweg dezelfde gebieden en gameplay als het origineel, maar komt met een nieuw verhaal en nieuwe graphics. Ook nieuw zijn de technische mankementen, waar ik later op terug zal komen.

Het recyclet dus veel, maar de mechanieken voelen nog steeds vrij origineel aan. De game lijkt op veel vlakken op Pikmin. Net als in die game stuur je een legertje mannetjes aan die tegen vijanden vechten, bruggen bouwen en items verzamelen.

In tegenstelling tot Pikmin kunnen je mannetjes levels verdienen en uitrusting equipen (dat laatste is nieuw). Je leger zal bestaan uit meerdere klassen: niet alleen reguliere soldaten en andere vechtersbazen, maar ook boeren die goed schatkisten kunnen opgraven en houthakkers die als enige bepaalde obstakels kunnen slopen. Een van de doelen in het spel is om de geheime klassen vrij te spelen.

Naast vechten en verzamelen is het als koning ook je taak om je dorp te verbouwen en uit te breiden. Dit vind ik het leukste aspect van de game. Je ziet hoe je boerengat langzaam verandert in een volgroeide stad. Het is dus erg motiverend om zo veel mogelijk geld naar de kas te brengen.

Nieuw = slecht
Ik heb tot nu toe niets over het verhaal verteld, dat komt omdat het eigenlijk niet noemenswaardig is. Die van het origineel was ook simplistisch, maar het zat boordevol charme. Het nieuwe verhaal is één groot cliché dat wordt verteld aan de hand van onoriginele anime-stereotypes.

Daarbij is de dialoog op veel plekken vreemd of slecht vertaald, om maar te zwijgen over de kwaliteit van de voice-overs. Het doet denken aan het PS1-tijdperk, waar Japanse ontwikkelaars soms zelf de Engelse stemmen inspraken. De graphics zijn scherper, maar net als het verhaal minder fantasievol.

Nog een nieuw minpunt is dat de framerate van het spel dramatisch laag wordt als er te veel personages in beeld zijn. Dit wordt naarmate je verder komt in het spel een groter probleem, want je leger en je stad blijven steeds meer groeien. Het spel is ook twee keer vastgelopen.

Conclusie
Het is aan alles te zien dat de makers van Little King’s Story niet verbonden zijn aan deze sequel/remake. Bijna alle nieuwe elementen zijn slechter dan in het origineel en er is niets echt waardevols toegevoegd. Toch blijft dit een erg goed en uniek spel, wat getuigt van het talent van Cing. Je kunt net zo goed alsnog de Wii-versie halen, maar het is goed dat de game dankzij de Vita-versie weer even in de publiciteit staat.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Pikmin-achtige gameplay   - Het verhaal is één groot cliché 7,5
+ Je dorp herbouwen & uitbreiden - Vertaling en voice-overs zijn pover
+ Heeft nog steeds veel charme - Technische mankementen


Exclusief voor PlayStation Vita.


Zie hier de FOK!games beoordelingsrichtlijnen.