CD: My Favorite Scar - My Favorite Scar

My Fav ScarSoms hoeft het wiel niet opnieuw uitgevonden te worden. Soms kan iets ook gewoon leuk zijn, zonder allerlei krampachtig hippe fratsen eromheen. Heel soms is er een band die gewoon een uitstekend product levert. My Favorite Scar kan die band zijn. Home-grown rock, want My Favorite Scar is een product van Nederlandse bodem, dat dankzij Oscar Holleman (Within Temptation) nu eindelijk een groot publiek kan bereiken.

In het promotie-materiaal staan grote woorden: de heren zijn van niemand een kopie en laten zich niet door één genre vangen... om vervolgens te lezen dat de band haar eigen sound omschrijft als Dark Rock, wat stiekem klinkt als een bijna specifiek genre. Natuurlijk zijn de heren ongekend populair op Myspace, hebben ze al in menigeen voorprogramma gestaan en liggen er gouden bergen in het verschiet.

Dit is geen bespreking van My Favorite Scar de band, maar van hun debuutalbum, eveneens My Favorite Scar genaamd.

Ik ben iemand die zich drie keer door een album moet worstelen eer ik er echt inzit. Het zijn de stille momenten in de auto of de trein waar ik een album leer te waarderen. Met 'My Favorite Scar' was ik al na een eerste zit overtuigd van de kwaliteit.

Er is niets, maar dan ook echt niets mis met 'My Favorite Scar'. Het is het soort debuutalbum waar je mee thuis kan komen. Je kan je heerlijk mee laten voeren door de muziek. De verschillende nummers wisselen elkaar af en complimenteren elkaar perfect. Tussen de duistere klanken is er genoeg vaart om de zaak vlot te laten verlopen. De variatie zorgt dat je aan de tweede keer, de derde keer, zelfs aan de tiende keer nog net zoveel plezier beleeft als aan de eerste keer luisteren. Het is het soort muziek dat je bloed wat sneller laat stromen. Het is een geslaagd fris debuut.

Is het gruwelijk origineel? Is dit het begin van een nieuwe muzikale stroming? Niet bepaald, zoals ik al zei, soms hoeft het wiel niet opnieuw uitgevonden te worden om een uitstekend resultaat te boeken. Het lijkt alsof er een selectie is gemaakt van nummers die gewoon werken op het niveau waarop ze horen te werken. Het zijn stuk voor stuk nummers die een zekere aantrekkingskracht hebben, ze zijn sterk en herkenbaar. Het heeft zo nu en dan bijna zelfs een commercieel randje. Pak wat werkt en gooi de rest overboord lijkt het motto te zijn geweest.

En daarmee is 'My Favorite Scar' een echte aanrader. Het slaagt op alle vlakken. Het is gevarieerd maar vormt een mooi afgerond geheel. Het combineert klanken waardoor je in elk nummer wel iets meekrijgt dat lekker loopt. Rustige momenten en duistere momenten complimenteren de wat krachtigere impulsen.

Scar

Tracklist

1. Liberty Is Dead