TV: VERS UIT DE VS: Accidentally on Purpose

En we gaan gewoon verder met 'Vers uit de VS', want ze blijven daar maar aan de gang. Wederom binnen het genre comedy een verse en frisse nieuwe serie, dit keer luisterend naar de naam Accidentally on Purpose, met in ieder geval één bekend gezicht, namelijk dat van Jenna Elfman (Dharma & Greg).

Waar gaat de serie over?
In Accidentally on Purpose maken we kennis met Billie (Jenna Elfman), een jonge vrouw die na een mislukte relatie met haar baas (Grant Show, Melrose Place) het uitgaansleven induikt. Samen met haar frivole vriendin Olivia (Ashley Jensen) en haar wat preutsere zus Abby (Lennon Parham) gaat ze stappen en daarbij belandt ze in bed bij de veel jongere Zack (Jon Foster), haar zogenaamde Boy Toy. Wat echter bedoeld was als een one-night-stand loopt uit op iets geheel anders. Wanneer blijkt dat Billie zwanger is besluit ze om de baby te houden. Maar ook Zack mag 'aanblijven'. En dan begint het eigenlijk pas echt, want al snel wordt het leeftijdsverschil duidelijk en daarmee ook de verschillen in levensstijl. Dit kan haast niet anders dan fout gaan...

Verfrissend
De humor in de serie is verfrissend en absoluut niet flauw. Hoewel je op het eerste gezicht zou denken dat dit een typische vrouwenserie is, blijkt toch al snel dat ook voor de man er heel wat te beleven is, al is het alleen al de verpersoonlijking van hun eigen karakter in één van de mannenrollen, of het vrouwelijk schoon dat in de serie rondloopt. Wat de makers vooral leuk uitvergroten zijn de grote verschillen die er tussen de twee leeftijdsgroepen spelen, dit zorgt voor 75% van de humor in de aflevering. Het is daarnaast ook een element waar de kijker zich best wel in kan herkennen, en dat maakt het prettig om naar te kijken.

Los van elkaar weet elk personage al een bepaalde humoristische noot te kraken, maar vooral als geheel komen ze sterk naar voren. Wel onder aanvoering van Jenna Elfman, dat moet gezegd worden. Zij draagt de serie met verve. Moest ze in Dharma & Greg dit nog delen met haar echtgenoot Greg, nu mag ze het alleen doen, waar ze enkele moeite mee lijkt te hebben. In haar personage Billie herken je nog wel een beetje de 'flakey' Dharma, maar dat stoort absoluut niet. Het is zelfs wel een leuke aanvulling op het karakter dat ze in deze nieuwe sitcom speelt.

Interview met Jenna Elfman

En dat alles in 22 minuten
De gemiddelde lengte van een Amerikaanse sitcom is 22 minuten, zo ook bij Accidentally on Purpose. Het blijft toch altijd knap hoe de schrijvers in die betrekkelijk korte tijd toch een verhaal kunnen opbouwen. De serie kent per aflevering een eenmalige insteek, maar heeft daarnaast ook een doorloop naar de volgende afleveringen, noem het de 'rode draad-verhaallijn'. Los zijn de afleveringen goed te bekijken, maar om een compleet beeld te krijgen moet je vooral verder kijken. De eerste twee uitzendingen wekken in ieder geval voldoende nieuwsgierigheid op zodat je als kijker graag wilt weten hoe het afloopt met Billie en Zack. En zal Billie's baas alsnog 'voet aan de grond' krijgen bij haar...?

Advies: Ik kan eigenlijk niets anders zeggen dan: Zeker kijken! We hebben hier een leuke, frisse, grappige, voor een brede doelgroep bestemde, komische nieuwe serie... is dat geen reden genoeg om deze serie aan te kopen, omroepbazen van Nederland?

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.