Viva Piñata



<\/center>

Naast de positieve kanten van de gameplay zijn er nog wel wat dingetjes die vervelend of zelfs frustrerend zijn. Zo luisteren de piñata soms niet naar je commando\\\'s. Niet zo erg als je het daarna gewoon nog een keer kan doen, maar vooral met vliegende piñatas is het een probleem. Deze kan je namelijk alleen goed selecteren in die paar seconden dat ze op de grond zitten. Daarna moet je steeds wachten tot ze eindelijk weer op de grond gaan zitten.

Een andere irritatie is het feit dat je de veel voorkomende items zoals zaden en kunstmest niet snel kunt aanschaffen, je moet door alle menuutjes lopen. Dit wordt na tijdje ook vervelend, vooral omdat er de nodige laadtijden aan vast zitten. Dingen als je schep, de emmer en de verschillende in-game menu\\\'s zitten gelukkig wel onder sneltoetsen.



<\/center>
Tot zo ver de globale gameplay, laten we eens kijken naar de PC-port.

De PC-versie is gewoon een directe port zoals we onderhand wel gewend zijn. Het hele Xbox-live systeem zit inbegrepen, net zoals de achievements. De besturing gaat met de muis, en hoewel het leuk is dat ze er veel tijd in hebben gestopt, is dit ook gelijk het punt waarop de PC-conversie veel punten laat liggen. Het selecteren van objecten of piñatas is soms echt een ramp. Er zit een enorme vertraging tussen het klikgeluidje en de daadwerkelijke actie, wat op zichzelf niet erg is, maar de actie vindt plaats op het object waar je een seconde later op wijst. Ik heb zo vaak de verkeerde piñatas geselecteerd, en nog vaker m\\\'n piñatahuizen per ongeluk verkocht. Hoewel dit ook afhangt van je PC-prestaties, is het toch onnodig vervelend.

Als je in de buurt wilt komen van de 360-versie moet je toch wel stevige hardware hebben. Voor mijn verouderde 6800GT en 3800+ werd alles op Low Detail aangeraden, ook al zat ik toch redelijk boven de minimum requirements. Op High had ik ongeveer 3 FPS en kwam ik niet verder dan het menu, en ik had het gevoel dat je op die setting pas echt 360 graphics krijgt aangeboden, want zelfs op medium miste ik toch sommige effecten, vooral in de nacht, wanneer de lichteffecten zichtbaar worden.



<\/center>
Verder speelt de Xbox 360-versie met een menu in de rechter bovenhoek waarop al je mogelijke acties staan, met elke optie onder een aparte knop. Met de PC-versie kan je maar twee van deze knoppen aan de linker- en rechter muisknop binden. Erg vervelend omdat er drie opties zijn die je vaak gebruikt, en ik kon de derde en vierde knoppen op mijn muis niet gebruiken. Onnodig vervelend. Ook door de winkelmenuutjes heen klikken gaat niet gemakkelijk, en je selecteert snel de verkeerde dingen. Gelukkig zijn er sneltoetsen aan de gereedschappen en in-game menus gekoppeld. Hoewel je er wel even naar moet zoeken.