Formula One 2006

Voordat de daadwerkelijke Grand Prix begint kan je naar hartelust je wagen tunen. Voor elke race is er de mogelijkheid om rondjes te rijden en door middel van tests te bepalen hoe je je auto wilt instellen. Dit is leuk totdat je in het scherm komt waarin je van alles kan aanpassen. Dit is namelijk bijzonder ingewikkeld en er wordt weinig tot geen uitleg gegeven. Zo kwam ik bijvoorbeeld een schuifje tegen waarin ik de hoek van de voor- en achtervleugel kon instellen. De huidige instelling stond mooi in het midden op 50%, maar nergens werd mij uitgelegd welke kant ik dit ding op moest schuiven om meer of minder downforce te krijgen. Het is dus echt een kwestie van trial and error en dat had veel gemakkelijker gekund. Als je alles eenmaal een beetje hebt ingesteld (of je hebt het maar gewoon bij het oude gelaten) dan kan de kwalificatie beginnen.

In de kwalificatie krijg je in eerste instantie vijftien minuten de tijd om rond te rijden. Mocht je besluiten dat je eerder al je beste rondje hebt neergezet, dan kan je gelukkig even de tijd doorspoelen. De langzaamste vier coureurs worden in deze eerste kwalificatieronde uitgeschakeld. Dan volgt nog een tweede kwalificatieronde waar nog enkele coureurs worden uitgeschakeld, en pas daarna kan de echte strijd om pole position beginnen. Het duurt even, maar dan heb je ook wat. Mocht je nou helemaal geen geduld hebben dan kan je de kwalificatie ook overslaan, maar dan moet je wel als laatste aan de race beginnen.

Als klein extraatje is nog toegevoegd dat je af en toe een klassieke formule 1 auto kan unlocken, waarmee je dan in Quick Race je gang kan gaan. Best een grappige toevoeging om te kunnen rijden met een wagen van 60 jaar geleden, maar echt veel voegt het niet toe. Unlockables in de vorm van een extra (niet-bestaand) circuit of een paar andere auto\\\'s met leuke of vreemde beschilderingen waren best welkom geweest.

Het is te zien aan de game dat de PS2 nou toch wel een beetje aan het einde van zijn leven is. Nu ik eenmaal gewend ben aan de graphics van de Xbox 360 begin ik toch wel behoorlijk te merken dat de PlayStation 2 niet bepaald mooie graphics tevoorschijn weet te toveren. Gebouwen aan de kant van de weg zijn bijvoorbeeld echt ingekleurde blokkendozen en hoewel de framerate wel lekker stabiel is, heeft de PS2 met onder andere Gran Turismo 4 toch al wel eens bewezen dat het best beter kan. Qua geluid zit het allemaal wel goed. De wagens maken een prachtig, realistisch geluid.

Als afsluiter nog een klein eigenaardigheidje: Sony had ons beloofd dat er zowel Online mogelijkheden in de game zouden zitten, als dat er een mogelijkheid zou zijn om je carrière over te zetten op je PSP. Allebei deze mogelijkheden heb ik in mijn reviewcode niet gevonden. Nou is de single player van de game al wel tof, maar het online gamen als extra was toch wel leuk geweest en voor PSP-bezitters of mensen met vrienden die een PSP hebben was ook deze optie tof geweest. Waarom Sony de online gameplay op het laatst uit de game heeft gesloopt is niet bekend, maar het is in ieder geval erg jammer.