Need for Speed Carbon

Need for Speed is één van de langstlopende reeksen van EA. Al vele jaren worden we elk jaar weer getrakteerd op een nieuwe racegame, die in de laatste jaren vooral veel met tunen en pimpen van je auto te maken hebben. Dit jaar is het niet anders, alleen mogen we dit keer gaan scheuren in Palmont City, bij Carbon Canyon. Je weet wel, die gevaarlijke krommende bergweggetjes waar nog wel eens een auto naar beneden wil storten. Jouw personage is ooit een grote held geweest in Palmont City, maar na een grote aanvaring met de politie was jij de enige die wist te vluchten en dat neemt iedereen je nu kwalijk. Tijdens de career modus wordt steeds meer van het verhaal uitgediept door middel van FMV\'s waarin echte acteurs tegen een virtuele achtergrond hun verhaaltje doen. FMV-video\'s werden in NFS: Most Wanted ook al gebruikt, maar dit keer zijn ze nog een stukje beter uitgewerkt. Het acteerwerk is behoorlijk overdreven, maar niet vervelend om te kijken en de donkere stijl van de FMV\'s past goed bij de game. Bovendien is het verhaal dit keer nog wel dun, maar is het leuk dat je door middel van flashbacks steeds meer te weten komt over je verleden. Dit geeft je toch weer een extra reden om de carrière uit te spelen.

Het racen is weer als vanouds. Een erg arcade-besturing zorgt ervoor dat beginners in de Need For Speed-serie snel goed kunnen racen, maar ook voor de doorgewinterde racer is de besturing prima. Wat dit keer anders is dan voorheen, is de aanwezigheid van drie verschillende soorten wagens: exotics, tuners en muscles. Deze laatste soort is een nieuwe toevoeging aan Need for Speed en, hoewel de muscles naar mijn mening sturen als een baksteen over een ijsbaan, zullen andere mensen misschien kicken op de rauwe power van de Amerikaanse krachtpatsers. Je zal dit keer echter niet alleen de races betreden. Je kan namelijk een wingman meenemen die je tegenstanders kan blokkeren, sluipweggetjes kan zoeken, of jou achter hem kan laten draften zodat jij nog sneller kan. Hoewel het een dappere poging van EA is om vernieuwing in de game te brengen, werkt het systeem niet helemaal naar behoren. Wingmans zitten nog wel eens in de weg en bovendien hebben ze in de races vaak weinig nut. Blockers zijn vooral goed in het blokkeren van tegenstanders die op grote afstand achter jou rijden, scouts zijn vaak moeilijk te volgen door hun smalle paadjes en de mogelijkheid om eens goed achter je wingman te draften presenteert zich niet zo vaak.

Net als altijd zijn de auto\'s ook flink aan te passen en dit keer kan het allemaal nog íetsje gedetailleerder en zijn er nog meer onderdelen. Het grote pronkstuk van het tune-gedeelte van de game is de zogenaamde \'autosculpt\'-functie, waarmee je standaard onderdelen zoals een spoiler kan veranderen in dingen als breedte, hoogte, enzovoorts. Naar mijn mening een erg overdreven en onnodige functie, maar als je per se de perfecte auto wilt bouwen komt het misschien nog van pas.