Burnout: Revenge

Over Burnout: Revenge kon je een half jaar geleden ook al een review lezen van de PS2-versie, dus de vraag is eigenlijk wat er nou precies anders is in vergelijking met die versie.

Helaas bevat deze nieuwe versie niet echt grote verbeteringen of interessante nieuwe dingen. Een van de nieuwe dingen in de Xbox 360-versie is de mogelijkheid om videoclips op te nemen en deze online te kunnen zetten zodat je vrienden of de hele wereld deze kunnen bekijken. Helaas verplaatst de camera zich opeens vreemd als je een crash maakt waardoor je van crashes geen goede filmpjes kunt maken. Bij sommige crashes blijft de camera hangen achter een grote omgevallen vrachtwagen waardoor je niks van de actie ziet, of soms zit er een afgrond naast de crashplaats waar de camera naar kijkt en niet naar de echte crash. Gelukkig kun je de camera wel een beetje beïnvloeden, maar echt mooie crash-filmpjes kun je enkel door puur geluk krijgen en dat is erg jammer omdat dit juist de leukste filmpjes zijn. Naast het delen van je eigen filmpjes kun je ook filmpjes van anderen bekijken of downloaden via Xbox Live. Hoewel het misschien leuk is om eens een mooie actie van een vriend te bekijken, zul je dit van een wildvreemde toch niet snel bekijken.

Naast het delen van filmpjes via Live kun je natuurlijk ook nog gewoon online gamen. Bij online spelen zal er gekeken worden naar je rang, waarna je kunt spelen tegen spelers met een soortgelijke rang, net zoals in bijvoorbeeld Halo 2. Als het goed is zul je dus niet zomaar tegen hele sterke of hele slechte tegenstanders moeten rijden. Als je meer online speelt dan zul je ook meer wedstrijden en auto’s unlocken, net zoals in de offline modus. Helaas zul je hierdoor wel een auto niet alleen offline, maar ook online moeten unlocken, en de eerste keer een bepaalde auto unlocken is toch een stuk leuker dan het later nog eens unlocken van diezelfde auto. Gelukkig is de online world tour modus wel een stuk korter dan de offline variant, waardoor je niet heel lang bezig bent voordat je je favoriete auto (weer) hebt unlocked.

Als je online speelt en een andere speler crasht door jouw toedoen minimaal twintig keer dan komt je gamertag in het rood in zijn statistieken te staan en word je zijn rivaal. De tegenstander weet nu dat hij nog een rekening met je te vereffenen heeft en zal waarschijnlijk alles op alles zetten om je tegen te werken in een race. Dit wraak-principe maakt het online racen een stuk leuker en het onderscheidt Burnout: Revenge van de vele andere racers waarbij het puur om het winnen van de race gaat.

Het grootste verschil tussen de Xbox 360 en de Xbox en PlayStation 2 is natuurlijk de generatiekloof tussen de consoles. De Xbox 360 heeft veel betere hardware dan zijn oudere broer en neef en zou dus ook veel mooiere graphics moeten kunnen laten zien. Het spel ziet er erg mooi uit, maar echt een duidelijk verschil met de Xbox graphics is niet te zien. Het schijnt dat de 360-versie veel meer detail heeft en de lakschade beter kan laten zien, maar dit valt met het blote oog niet op. Het spel ondersteunt wel HD-TV, dus misschien dat met zo\\\'n TV het verschil wel direct opvalt, maar helaas was daarvoor de apparatuur niet beschikbaar.

Tot slot is er goed nieuws voor de mensen die zich ergerden aan de motor die bij de start van een race kon worden opgeblazen in de PS2- en Xbox-versie, deze is er namelijk in de 360-versie helemaal uitgehaald. De ergernis over de verplichte Nederlandse taal in het spel hebben ze in de 360-versie ook opgelost. Je kunt nu kiezen uit vijf verschillende talen, waarbij er vast wel eentje zit die je leuk vindt.