Burnout: Revenge

koei

Denk je aan racen op de Xbox 360 dan kom je al snel uit bij Project Gotham Racing 3. Helaas komt het in dat spel nog wel eens voor dat het nogal druk is op de weg en je elkaar moet proberen weg te duwen om er zelf langs te kunnen. In de Burnout-serie is dit aspect uitvergroot en draait het hele spel om het van de weg duwen van tegenstanders en hen laten crashen. Burnout: Revenge is het nieuwste deel uit de serie. Van dit vierde deel waren ongeveer een half jaar geleden al de PS2- en Xboxversie verschenen, maar nu is het dan eindelijk ook tijd voor de Xbox 360-versie van het spel.

Natuurlijk kun je in het spel een losse race rijden, maar Burnout: Revenge draait voornamelijk om de wereldtournee. Hierbij begin je als een onschadelijke chauffeur maar hoe verder je komt des te hoger je rang en titel totdat je uiteindelijk bij de elite hoort. Om je rang te verhogen moet je wedstrijden gaan rijden, waarbij het doel niet altijd is om als eerste over de finish te komen. Zo zul je soms zo snel mogelijk een ronde moeten rijden, moeten proberen om rivalen uit te schakelen of zelfs moeten proberen om zoveel mogelijk schade in het verkeer te maken door achter op voertuigen te botsen. Bij het crash-onderdeel is het de bedoeling om je auto te laten crashen en daarbij zoveel mogelijk andere voertuigen mee te sleuren in de crash. Hoe meer voertuigen je deel kunt laten uitmaken van de crash, des te meer schade je toebrengt en hoe beter het resultaat van de wedstrijd is. Als bonus kun je een crashbreaker gebruiken als je veel voertuigen schade toe hebt gebracht. Je zult dan een extra explosie krijgen die de toch al kapotte wagens nog meer schade toe zal doen. Het maken van een hele mooie crash geeft een kick en hoe groter de crash, des te groter de kick.

Voor elke behaalde wedstrijd krijg je een waardering in sterren. Door veel mooie crashes te maken, rivalen neer te halen en overig verkeer te gebruiken als projectiel om tegenstanders te laten crashen kun je veel sterren verdienen. Als je een aantal van deze sterren hebt verzameld dan zul je een rang stijgen en hierdoor nieuwe uitdagingen vrijspelen. Door extra goed een wedstrijd uit te rijden krijg je uiteraard veel sterren, maar je kunt dan ook een medaille verdienen. Door medailles te verdienen zullen ook steeds meer voertuigen unlocked worden die je vervolgens in een willekeurige wedstrijd of race kunt gebruiken.

Elk parcours heeft naast de hoofdweg één of meerdere shortcuts die je door een achteraf-straatje leiden. Deze straatjes zijn vaak een stuk smaller waardoor het belangrijk is om goed in het midden van de weg te rijden. Vooral als je je boost gebruikt, die je kunt opbouwen door ander verkeer te beuken, zitten ongelukken letterlijk in een klein hoekje. Het spel gaat dan zo snel dat je soms per ongeluk tegen een muur aan rijdt die je nog niet eens was opgevallen. Deze shortcuts zorgen ervoor dat ook de mensen die niet snel kunnen rijden ook een goede tijd neer kunnen zetten op een track, maar of dat een goede zaak is is maar de vraag.