The Settlers: The Heritage of Kings

Wat meteen opvalt na het opstarten van the Settlers: The Heritage of Kings is dat men de oude cartoony grafische stijl overboord gegooid heeft en men nu heeft gekozen voor een wat meer realistische stijl. Voor je ogen ontvouwt zich een prachtige 3D wereld met een grafische kwaliteit die maar voor weinig andere games onderdoet. Dit geheel wordt nog eens ondersteund door sfeervolle middeleeuws aandoende muziek.

Natuurlijk draait een game om meer dan graphics (eigenlijk maken graphics vrij weinig uit zolang ze maar functioneel zijn in een RTS game), daarom nu een korte kijk op de gameplay in deze game en de verschillen met haar \'voorgangers\'. Zoals de meesten wel weten draaiden de vorige delen van the Settlers voornamelijk om het opzetten van een goede economie: zo moest graan eerst verbouwd worden op een boerderij, dit moest naar een molen om omgezet te worden naar zakken meel en als laatste naar de bakker waar het samen met water resulteerde in verse broden welke de mijnwerkers nodig hadden om grondstoffen te produceren.


De graphics zijn in ieder geval wonderschoon

Deze gameplay is, helaas, door de developers in zijn geheel overboord gegooid: Men heeft er voor gekozen om van Settlers 5 een RTS te maken die meer weg heeft van een Warcraft 3 dan van haar \'voorgangers\'. In dit deel bouw je je economie eigenlijk heel simpel op: je hebt een aantal grondstoffen (zoals klei, ijzer etc.) welke je door je serfs (gelijk aan citizens in games als Age of Empires) kan laten halen of door mijnen te bouwen. Het ondersteunen van de werknemers in de mijnen gebeurt wederom op een erg simpele manier: Je moet zorgen dat ze behuizing en voedsel hebben, dit voedsel komt gewoon van een boerderij af. Grondstoffen hoeven ook niet meer naar je hoofdgebouw gebracht te worden, deze komen gewoon in een onzichtbare pool zoals in zoveel andere games.