Secret Files: Tunguska

In de vroege uurtjes op 30 juni 1908 ontwaakten de inwoners van de afgelegen Tunguska regio in Centraal-Siberië erg ruw. Een langwerpige blauw-wit licht afgevend object werd gezien in de lucht en er ontstond een kolossale explosie. De explosie, die geschat wordt op zo’n twintig megaton, bracht een ongekende verwoesting voor de regio over zich heen. Zo’n zestig miljoen bomen verspreid over een gebied van 22 vierkante kilometer werden in één klap verwoest en het licht dat afgegeven werd maakte de lucht tot in Europa zo licht dat men tot drie dagen later nog ’s nachts de krant kon lezen zonder kunstmatig licht. Toch is men nog altijd niet zeker van de oorzaak. De meest gangbare theorie is een meteoriet of komeet die in de lucht explodeerde. Door de jaren heen zijn er echter de wildste theorieën de revue gepasseerd. Wetenschappers kwamen op de proppen met van alles van anti-materie meteorieten tot ondergrondse gasexplosies tot exploderende buitenaardse schepen. Toch is voor geen enkele theorie ooit sluitend bewijs gevonden. Zo zijn er geen brokstukken van een meteoriet of iets anders gevonden en geeft de gas-theorie geen verklaring voor een object dat zich door de lucht beweegt. De game Secret Files: Tunguska gaat over dit mysterie, dat tot op de dag van vandaag vele wetenschappers bezighoudt.

Links Tunguska in 1938, rechts Tunguska in 1999

The Secret Files: Tunguska is een traditionele point & click adventure game. Dit betekent dat je in gepre-renderde omgevingen je avonturen beleeft. De hoofdmoot van de game bestaat uit het oplossen van puzzels en het verder komen binnen de levels. Onderaan het scherm is een balk met alle voorwerpen die je hebt verzameld. Deze dingen zijn exact hetzelfde als in nagenoeg alle andere adventure games. Toch doet Secret Files: Tunguska wel degelijk een aantal nieuwe dingen op gameplaygebied. De game biedt bijvoorbeeld een optie om weer te geven waar alle te gebruiken objecten op één scherm zitten. Deze activeer je door op de spatiebalk te drukken. Deze feature maakt de game veel fijner om te spelen voor mensen die niet graag aan het zogeheten pixelhunten doen. Ook heeft de game een optioneel te gebruiken hint-systeem, dat helpt bij de vele puzzels die de game bezit. Toch had ik deze features eigenlijk zelden nodig. De game is erg logisch opgebouwd en geen van de puzzels zijn onmogelijk lastig om op te lossen, ondanks dat sommige zeker wel een uitdaging weten te bieden. Deze features maken de game veel toegankelijker en zijn, mede omdat ze optioneel zijn, een erg goede toevoeging.

In de game speel je hoofdzakelijk als Nina Kalenkov. De game begint wanneer je vader, die in een natuurhistorisch museum werkt, op mysterieuze wijze verdwijnt. Natuurlijk ga je op zoek naar je verdwenen vader, en kom je op den duur achter de reden voor zijn verdwijning. Het verhaal speelt zich af op zeer gevarieerde locaties, die ik om spoilers te vermijden hier niet zal verklappen. The Secret Files: Tunguska kent een verhaal dat in het grootste deel van de game zeker de moeite waard is. Het is behoorlijk goed opgebouwd en weet de hele game lang wel te boeien. Toch is het einde van de game beduidend minder dan de rest van de game, iets wat helaas wel vaker voorkomt binnen het adventure genre. De game is tevens, zoals bijna alle point & click adventures, volledig lineair. Er is één pad door het spel dat gevolgd moet worden. Alternatieve eindes of daadwerkelijke keuzemogelijkheden bestaan niet. De game zal je niet al te lang kosten om te voltooien, zelf had ik er een enkele marathon speelsessie van acht uur voor nodig. Naarmate je ervarener of minder ervaren bent met puzzels in dit soort spellen zal het korter of langer duren.

De personages in de game laten eigenlijk in zijn geheel te wensen over. Het is niet dat ze echt slecht zijn, maar voor een game die zich echt op het verhaal richt zou er wat meer diepgang mogen zitten in de personages. Zelfs de hoofdpersonages van de game maken geen enkele ontwikkeling door en kennen maar bar weinig diepgang. Wel leuk is dat de hoofdpersoon in de game regelmatig op humoristische wijze verwijst naar andere bekende games. Zo vind je op een gegeven moment een boek over de piraat “Beilschmidt”, een bekende schurk in de Port Royale en Patrician games, vernoemd naar een medewerker bij ontwikkelaar Ascaron. Ik kan eveneens positief zijn over de voice-overs voor de personages van de game. Ondanks dat ze zeker niet van erg hoogstaand niveau zijn, en af en toe wat plat en emotieloos overkomen, zijn ze ook bij lange na niet slecht. Ik kan me slechts één enkele stem in de game voor de geest halen die echt stoorde.

De sfeer van de game is zo mogelijk de beste kant van de game. Deze sfeer wordt niet alleen verzorgd door een behoorlijk goed verhaal, maar nog meer door de geweldige graphics. Alle settings zijn erg sfeervol weergegeven en zijn in hoog detail uitgevoerd. Ook zijn ze lang niet zo statisch zoals dat het geval is in veel andere adventures. De takken van bomen zal je bijvoorbeeld zien meewiegen met de wind. Iets wat toevoegt aan de immersie in de game. Het geluid is minder nadrukkelijk aanwezig in het spel, maar de geluidseffecten zijn prima in orde en de muziek is veelal zelfs erg goed te noemen.