The Settlers: Rise of an Empire

Na een uiterst matig vijfde deel en een zeer goede remake van het tweede deel zijn we nu alweer bij het zesde deel in de, in Europa zeer populaire Settlers-serie aanbeland. Je mag weer met de olijke kolonisten een vestiging gaan opbouwen die het uithoudt tegen dreigingen van de natuur en andere beschavingen. Of dit deel net als het vijfde deel tegenvalt of dat het even goed is als de remake van het tweede deel lees je in deze review.

De mensen die bij dit zesde deel weer een slechte Warcraft 3 kloon verwachten zoals bij het vijfde deel het geval was kan ik gerust stellen, de focus van de game ligt weer gewoon op het opbouwen van je economie. Toch is dit ook zeker geen teruggang naar de tijden van Settlers IV, III of zelfs II. The Settlers: Rise of an Empire is een echte city builder geworden die veel elementen deelt met games als Anno 1701 en de Impressions games. Men plaatst nu het tevreden stellen van je bevolking centraal in de gameplay, iets dat geen factor was in de vorige Settlers games. Waar je destijds voedsel enkel nodig had om mijnwerkers hun werk te laten doen daar is het nu nodig om je gehele bevolking te voeden. Het is een beste verandering, maar zeker niet één die onwelkom is, Settlers III en IV zijn immers nog prima speelbaar dus een game met die exacte gameplay en mooiere graphics was ook maar niks geweest.

Wat wel mensen zal afschrikken is dat alles toch aanzienlijk simpeler geworden is. Verwacht geen lange resource-ketens meer. Een boerderij brengt gewoon graan naar het pakhuis, alwaar het wordt opgehaald door de bakker om brood te bakken. Een molenaar komt er niet meer aan te pas. En zo is het overal, je hebt een vergarings-gebouw zoals een boerderij, houthakkershut of jagershut en een verwerkingsgebouw dat hiervan spulletjes maakt waar je bevolking wat aan heeft. De beslissing om dit wat simpeler te maken verwijdert wat van het planningsaspect dat de vorige Settlers games deels hun diepgang gaf. Toegankelijker is het hierdoor wel geworden, maar voor de fan van het genre zal dit zeker een tegenvaller zijn. Enige diepgang heeft men wel weer extra toegevoegd door het weerssysteem in de game. Je krijgt te maken met de verschillende seizoenen die afhankelijk van de klimaatzone waarin je je begeeft verschillende effecten gaan hebben. Zit je bijvoorbeeld in de koude zone dan kun je rekenen op lange winters waarin je niet kunt vissen en je boeren staan te niksen. Zaak is het dan dus om in de korte zomer voorraden aan te leggen en te zorgen dat je goed gebruik maakt van de jacht in de winter. Desondanks valt het hier ook mee en kun je stellen dat The Settlers: Rise of an Empire niet echt diepgaand is.

De focus op toegankelijkheid zien we ook elders in de game terug. Alles gebeurt met duidelijke grote knoppen en de instructies die de game je geeft zijn helder. Ook het plaatsen van gebouwen en wegen is erg makkelijk. Wat de toegankelijkheid helaas wél in de weg zit zijn de handleiding en tutorial. Voor een game die zich zo duidelijk ook richt op mensen die nieuw zijn binnen het genre of zelfs gaming laten deze te wensen over. De hoeveelheid informatie die men geeft schiet tekort en een groot deel van de spelers zal met vragen blijven zitten.

Dat is echter niet het enige wat mensen weg kan houden bij de game, een nog grotere reden is wat achterop het doosje staat. Voor dit type spel, dat veelal gekocht wordt door casual gamers, zijn de systeemeisen aanzienlijk. Dit vertaalt zich dan wel in beeldschone graphics, die een ongekend mooie sfeer creeren op je scherm. Maar ze zorgen er ook voor dat een hoop mensen de game niet goed kunnen draaien. Ubisoft had beter ietsje lager kunnen inzetten om het aantal potentiele kopers te maximaliseren. Heb je echter de PC die de game voluit kan draaien dan speel je simpelweg de mooiste game in zijn genre. Niet alleen vanwege de scherpe graphics maar ook vanwege de prachtige weerseffecten en het feit dat alles in de wereld beweegt.