CD: Creedence Clearwater Revival - Collected

20 juni van dit jaar stond John Fogerty nog op de Nederlanse planken in Ahoy en bleek daar nog steeds niet uit ge-CCR-ed te zijn. Zijn setlist bestond uit een aantal hits van "zijn" band Creedence Clearwater Revival. Het geluid was blijkbaar niet om over naar huis te schrijven, maar dat is een echobak Ahoy al snel het geval. De drukte liet in ieder geval zien dat zijn eigen maar met name het CCR-materiaal nog erg populair is en gretig aftrek vindt. Misschien dat mede daarom nu nog meer hits zijn verzameld op de 3-disc uitgave Creedence Clearwater Revival - Collected.

Een leuk gegeven is wel dat CCR inmiddels meer verzamelaars en best of's op zijn naam heeft dan studioalbums (7 stuks), al zijn de belangrijkste al in de jaren zeventig en tachtig uitgegeven. Nieuwe eeuw, nieuwe kansen? Wordt het hoog tijd de genialiteit van CCR aan een nieuw publiek te laten horen? CCR heeft in ieder geval meer dan genoeg materiaal om 3 cd's van prima inhoud te voorzien. Op de 3 schijfjes staan een slordige 50 nummers van de groep die hoogtijdagen beleefde eind jaren zestig en begin jaren zeventig. Het album 'Cosmo's Factory' is hofleverancier, want maar één track van het album staat niet op deze complete verzamelaar.

Ook hebben ze er goed aan gedaan om de nummers in hun waarde te laten en ze niet in te korten. 'I Heard It Through The Grapevine' staat er dan ook voor de volle elf glorieuze minuten op. Ook aardig is de toevoeging van hun allereerste single 'Porterville' en het vaak vergeten 'Ramble Tamble'. Naast knijters van hits dus ook wat minder bekend of verplicht verzamelmateriaal. Het remasterproces is gebleven bij het voornamelijk subtiel oppoetsen van de nummers. Men is niet doorgeslagen in volume-overkills of het naar voren halen van totaal irrelevante sporen voor de muziek. Een uitgebalanceerde compilatie van CCR's beste en betere werk van goede kwaliteit. Perfect voor de CCR-starter of degenen die nog geen of nauwelijks andere verzamelwerkjes hebben.

Label: Universal Datum: Augustus 2008 Waardering: