Boek: Theo Vaessen - Huub Stevens ongezouten

Boudewijn Zenden, Fred Rutten, Rudi Assauer, Hans van Breukelen en Bert van Marwijk. Zomaar een aantal namen uit de voetbalwereld die op 15 augustus in het Philips Stadion aanwezig waren voor de presentatie van de biografie van Huub Stevens. De huidige PSV-coach overhandigde het eerste exemplaar van 'zijn' boek Ongezouten, geschreven door Theo Vaessen, aan zijn moeder. Het verhaal van 'Der Harter Hund' gaat niet alleen over voetbal, maar vooral over de randzaken er om heen.

Het verhaal begint eind november 1953, toen Huub Stevens werd geboren in de Sittardse wijk Stadbroek. Hij groeit op in een gedisciplineerd gezin, waar regels en afspraken nakomen een groot goed is. Met diezelfde discipline werkt Huub aan zijn toekomst. Hij wil profvoetballer worden. Dat lukt, op zijn zestiende maakt hij zijn debuut in het eerste elftal van Fortuna Sittard. Vijf jaar later vertrekt hij naar Eindhoven om te spelen voor PSV. Maar liefst 11 seizoenen verdedigde hij de kleuren van de club, waarmee hij onder andere in 1978 de UEFA-cup veroverde en drie keer landskampioen werd. Daarnaast speelde hij 18 keer in het shirt van het Nederlands Elftal.

In het boek gaat Stevens in op de weg naar zijn voetbalcarrière als speler, met vele anekdotes. Maar er is ook veel aandacht voor zijn privéleven. De dood van zijn vader en de ziekte van zijn vrouw Toos zijn twee onderwerpen die een andere kant van de 'bikkelharde' trainer laten zien. Aan de andere kant verteld hij met passie over zijn gezin, en hoe trots hij is op zijn moeder die altijd voor hem klaar heeft gestaan. Niet alleen Stevens komt aan het woord, maar ook zijn vrouw, kinderen en mensen met wie hij in zijn loopbaan heeft samengewerkt.

De meeste aandacht is er in het boek voor zijn werk als trainer. Als coach van Roda JC krijgt hij het voor elkaar om in het seizoen '94/'95 op de tweede plek te eindigen, voor de Limburgers een ongekende prestatie. In de jaren dat hij in Duitsland werkt, behaalt hij verschillende successen. Zo wint hij in zijn eerste seizoen bij Schalke '04 de UEFA-cup, promoveert hij met 1. FC Köln naar de Bundesliga en wint hij met HSV twee keer de Duitse beker. Maar ook gaat Stevens in op de mindere periodes in zijn carrière: zijn ontslag bij Herta BSC en het 'drama van Gelsenkirchen'. Op die middag waande Schalke '04 zich vier minuten lang kampioen van Duitsland. Het feest was al begonnen toen Bayern München in de laatste minuut van de blessuretijd van de wedstrijd de gelijkmaker scoorde en alsnog de titel wist te veroveren.

Schrijver Vaessen sluit het boek af met een open einde. Want van Huub Stevens zijn we nog niet af. De komende jaren staat hij aan het roer van 'zijn' club PSV. En wat daarna komt? Wie zal het zeggen. De bal kan raar rollen, iets wat in Ongezouten meer dan eens duidelijk wordt.

Ongezouten is een duidelijk en helder verhaal over Huub Stevens. Een man met een ijzeren discipline, die weet wat hij wil en die een gepassioneerd voetbaldier. Zo nu en dan loopt het verhaal chronologisch wat door elkaar, waardoor je af en toe de draad wat kwijt dreigt te raken. Verder is het een prima te lezen boek, aangevuld met een hoop kleurenfoto's. Wat er in het topvoetbal achter de schermen gebeurt, hoe je als straatschoffie een succesvol voetbaltrainer kunt worden en of Stevens nou echt zo'n 'harde hond' is: in dit boek vind je de antwoorden!

Uitgever: House of Knowledge ISBN: 9085105307 Pagina's: 162