CD: Gabriella Cilmi - Lessons To Be Learned

Tsja, je bent 17, ziet er goed uit en je hebt een gouden strotje. Dan zijn er een aantal opties en Gabriella Cilmi heeft het muzikale pad gekozen. En dat is maar goed ook want de porno-industrie is niet zo booming in Australië, je bent te snel te oud en madam had nog een jaartje moeten wachten voor ze aan de slag kon. Een slimme meid is op haar toekomst voorbereid dus en die voorbereiding kwam al op vrij jonge leeftijd bij haar. Artiesten als Led Zeppelin, Janis Joplin, Nina Simone en Cat Stevens trokken haar interesse. Ondanks haar talent en natuurlijke muzikaliteit zou ze over niet genoeg discipline beschikken om het in de muziekindustrie te maken. Dikke middelvinger naar de mensen die haar toen beoordeelden want mevrouw staat nu op de grote podia haar ding te doen en heeft haar eerste plaat uit: Lessons To Be Learned.

Gabriella was er wel vroeg bij qua succes want op haar dertiende had de Melbournse al een deal met Island Records UK. Ze deelt haar management en schrijvers met de Sugababes en dat verklaart grotendeels de poppy-uitstraling van haar momenteel nog kleine oeuvre. Haar stemgeluid geeft echter net dat alternatieve randje aan de uitvoeringen en combineert het stemgeluid van Anastacia ('Awkward Game') met dat van Amy Rehab en Macy Gray. De leadsingle 'Sweet About Me' lijkt ook in te spelen op het populaire geluid dat dames als Duffy en Amy ten gehore brengen al leunt Cilmi wat sterker op de popinvloeden. 'Einstein' en 'Cigarettes an Lies' bevatten ook nog dat retrogeluid. Muzikaal lijkt Gabriella pp 'Terrifying' en 'Echo Beach' even op KT Tunstall, al zij het met een totaal ander accent.

Geen slechte referenties dus, maar een eigen sound moet ze nog ontwikkelen. Lessons To Be Learned laat een sterk debuut horen met individueel prima nummers, maar mist nog wat persoonlijkheid en samenhang. Er zal ditmaal ook een grote schaduw van de producer en de platenmaatschappij boven haar gehangen hebben, maar misschien dat ze in de toekomst wat meer van haarzelf kan tonen als het geld eenmaal is binnengestroomd. Want al met al is Gabriella Cilmi wel 'hot' op het moment.

Label: Universal/Island Records Datum: Juli 2008 Waardering: