CD: EELS - Meet the EELS & Useless Trinkets

19 mei, 1997 rond een uur of 12.30: een man met een wereldvreemde uitstraling, dikke brillenglazen en een niet al te modieuze ruitjesbroek en een spijkerjasje stapt het grote Noordpodium van Pinkpop op. De noten van 'Not Ready Yet' dwarrelen over de Landgraafse velden. Op het hoofdpodium buldert Silverchair met maximaal volume en zwaar aangezette gitaren door hun set heen. De rustige klanken van Mark Oliver Everett's muziek worden overstemd door gitaargeweld. "Can you shut the fuck up over there please, I'm trying to play here" schalt Mr. E door zijn mic. Hij vervolgt een tandje harder en zet een heerlijk concert neer.

Dit was EELS meer dan tien jaar geleden. Een behoorlijke tijd is er voorbij gegaan en de goede man heeft inmiddels een aantal prima albums op zijn naam staan. De bekendste blijft echter toch Beautiful Freak uit 1996, met hierop de alternatieve hitsingle 'Novocaine for the Soul'. Dit album liet een intrigerend stukje vakmanschap horen dat evident opviel in de tijdsgeest. Tracks als 'Susan's House', 'My Beloved Monster' en 'Rags to Rags' hadden iets origineels, iets spannends en vernieuwends.

In de jaren die volgden transformeerde E zich muzikaal meerdere malen, stijlen en sferen varieerden per plaat. Donkere periodes werden afgewisseld met upbeat rock. Volle gitaren stonden haaks op introverte pianoloopjes en snaarcreaties.

E's ontwikkeling is anno 2008 gebundeld in een zeer volledig retrospectief. Want naast Meet the EELS (Essential EELS) is onlangs ook weer een verzamelaar met b-kantjes, soundtracks en rarities uitgebracht: Useless Trinkets. Bij elkaar 5 schijfjes; 3 cd's en 2 dvd's. Geen misselijke samenvatting van de vreemde hersenspinsels die EELS omzette in veelal meesterlijke muziek.

Essential EELS voorziet de luisteraar van de meest bekende werkjes van deze singer-songwriter. De succesvolle singles van 'Beautiful Freak' worden opgevolgd door het met tragedie doorspekte materiaal van het tweede album 'Electro-Shock Blues'. Een psycho-analyse van een getormenteerde E die, kort na de dood van zijn vader, zijn moeder en zus verloor aan respectievelijk longkanker en zelfmoord. Grote afwezige op de verzamelaar is 'Cancer for the Cure', die alleen op de dvd als videoclip terug komt. Wel vind je 'Last Stop: This Town', '3 Speed' en 'Climbing to the Moon (Jon Brion remix)' op de cd. De laatste is nog niet eerder verschenen, evenals E's versie van Missy Elliot's 'Get Ur Freak On'. Meer upbeat wordt het weer als de selectie van Daisies of the Galaxy aan bod komt. Van elk album worden drie tot vijf nummers gepresenteerd op dit album, in het totaal maar liefst 24 tracks op (gelukkig) één cd. Aangevuld met de twaalf videoclips op dvd is dit al een mooi staaltje geschiedenis van EELS.

Het wordt echter nog mooier met de Useless Trinkets schijfjes ernaast. Deze bevatten zelfs vijftig audiotracks (25 per cd) en nog eens zes songs van de Lolapalooza 2006 registratie op dvd. Toegegeven, voor mensen die de vorige B-sides and Rarities uitgave van EELS al in huis hebben, is deze uitgave minder de moeite waard ondanks zijn volledigere karakter. Gevuld met enkele BBC-opnames, live-uitvoeringen, alternative versions alternative versions (van 'Souljacker I' en 'Dog Faced Boy') en remixen kan je EELS namelijk bijna niet completer krijgen op de originele albums na. Alle B-kantjes en curiosa van de man in goede kwaliteit en propvol bij elkaar verpakt. Kijk maar eens naar de tracklisting.
De korte dvd met zes snelle tracks van de Lolapalooza tour in 2006 heeft helaas een wat mindere waarde. Voorzien van vliegeniershoofddeksel rockt E in het zwart-wit voor de menigte, maar het geluid is niet om over naar huis te schrijven. De brij van instrumenten die ten gehore wordt gebracht is zelfs bijna niet fijn om naar te luisteren. De versnelde versie van 'My Beloved Monster' is heel even grappig, maar de kracht van het nummer verdwijnt als sneeuw voor de zon. De dvd op deze EELS curiosamarkt had dus niet gehoeven.

De conclusie is dat de beide uitgaven een zeer compleet en prachtig beeld geven van de carrière van EELS. Voor degenen die nog enkele albums van hem missen en ook nog weinig B-kantjes in huis hebben is dit een winkans van jewelste!

Label: Geffen Datum: 18 Januari 2007 Waardering: